Business Unit MKB, MT

Anne Laarman

Naam:Anne Laarman

Functie:Managing partner, Benelux & Europees merken- en modellengemachtigde, Business Unit MKB leider, Voorzitter Management Team AOMB

Afdeling:Unit MKB, Management board

Tel:+31 (0)40 243 37 15

Mail:A.Laarman@aomb.nl


Een gedreven IP-consultant maar bovenal een rasechte ondernemer. Anne Laarman denkt met cliënten mee over de innovatiekracht van een vinding en het commercieel inzetten van een product of merk in de markt. In een maatschappij waarin alles kan worden gekopieerd , biedt zij ondernemers met Intellectueel Eigendom iets wat de essentie van hun onderneming beschermt. En waar mogelijk zelfs naar een hoger niveau tilt.

Anne's kracht ligt in het vinden van een goede mix van IE-middelen, waarmee een ondernemer de voorsprong op zijn concurrenten behoudt. De mooiste kant van het vak vindt Anne het contact met de ondernemers zelf. En dan de kick als het inderdaad weer lukt een goede mix van IE-middelen te vinden opdat een ondernemer zijn voorsprong op concurrenten behoudt. Ondernemers hebben lef, denken in kansen en daarbij hoort eigenwijs zijn. Het is haar passie deze ondernemers ervan te overtuigen dat Intellectueel Eigendom geen noodzakelijk kwaad is maar van grote waarde!

Als leider van de Business Unit MKB brengt zij haar brede kennis en ervaring met veel enthousiasme over op haar junior-collega’s. Sinds 2017 is Anne tevens actief als voorzitter van het Management Team van AOMB. Authenticiteit, discipline en respect staan bij Anne hoog in het vaandel. Alle handelingen die zij uitvoert, toetst zij aan deze speerpunten. Alleen op die manier bereik je volgens haar het meest.

Haar vrije tijd brengt Anne graag door in de buitenlucht. Wandelen, zwemmen, koken, als het maar buiten is!






Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf 2007 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Arnhem, Eindhoven

Expertises en werkgebieden

Merken- en modellenrecht; auteursrecht en exploitatie van intellectueel eigendomsrecht onder andere middels overeenkomsten

Opleidingen

Studie Rechten en studie Filosofie, Radboud Universiteit Nijmegen (afgerond in 1986)
Postacademische opleiding Merkenmanagement, Rijksuniversiteit Groningen (2000-2001)


Relevante werkervaring

In 1987 gestart als trainee merken-/modellengemachtigde bij een collega-kantoor; Benelux en Europees Merken-/Modellengemachtigde sinds 1989. Vanaf 1993 directeur/oprichter van Marking (dochteronderneming van Novagraaf, destijds Markgraaf) en vanaf 2002 directeur/oprichter van Merken- en Modellenbureau Markube in samenwerking met collega Marijke Van kan

Nevenactiviteiten

Bestuurslid Stedelijk Netwerk Arnhem
Lid Jury Koning Willem 1 Prijs
Tevens lid van VNO-NCW, LES, Ecta, Vereniging van Auteursrecht, Stedelijk Netwerk Arnhem, BMM en INTA

Blog

  • Merkregistratie blijkt geen optie.. Hoe voorkom ik nu dat concurrenten mijn naam gebruiken?
    Ik ben geregeld te vinden bij Indoor Action, de bekendste sportschool van Arnhem, waar de medewerkers van onze Arnhemse vestiging met trots en plezier actief zijn. De naam “INDOOR ACTION” is dermate beschrijvend voor een sportschool dat zij deze helaas niet als merk kunnen beschermen. Op zich niet persé een probleem wanneer je de grootste en meest bekende sportschool van Arnhem bent. Of toch wel…?

    Geen bescherming? Dan zouden ook concurrenten uw naam zomaar kunnen gebruiken
    Toen ik vanochtend de sportschool verliet viel mijn oog op de vitrinekast in de hal met daarin hun merchandise-lijn, welke ze ontwikkelen zodat leden met trots kunnen uitdragen waar ze sporten. Natuurlijk kocht ook ik een tas met daarop de naam INDOOR ACTION. Ik realiseerde me gelijk dat in principe elke concurrent (denk aan de low cost vechters als BASIC FIT en FIT FOR ALL) deze woorden ook op hun merchandise zou kunnen en mogen gebruiken. Zouden de eigenaren van Indoor Action dat nou zo leuk vinden? Ik denk persoonlijk van niet... maar wat kun je er aan doen?

    Wanneer u wilt voorkomen dat concurrenten uw naam gebruiken is mijn tip te gaan bouwen aan een onderscheidend beeldmerk waaraan uw naam kan worden opgehangen. Op deze manier kunt u indirect toch een merkrecht verkrijgen. U wilt per slot van rekening uw concurrent voorblijven.

    Wat maakt dan een onderscheidend beeldmerk?
    Voorbeelden van sterke beeldmerken zijn onder andere het Shell logo, het logo van sportbedrijf RHEDEN en het Albert Heijn logo. Dit zijn stuk voor stuk sterke beeldmerken omdat ze geen puur beschrijvende relatie hebben met het onderliggende product of dienst. SHELL voor een oliemaatschappij is in dit rijtje het sterkste. In principe legt een schelp geen enkele relatie met olie. SPORTBEDRIJF RHEDEN hanteert een beeldmerk dat actie toont, dus wel een relatie legt maar zeker geen noodzakelijke keuze. ALBERT HEIJN profileert zich met haar afkorting, die ze zwaar gestileerd gebruikt, niet direct onherkenbaar maar zeker niet voor de hand liggend. Bij elk van de drie beeldmerken zijn dus duidelijk bewuste creatieve keuzes gemaakt.

    Er is geen wet die bepaalt wanneer iets precies onderscheidend genoeg is. Wat in ieder geval niet onderscheidend is, is wel heel helder. Bijvoorbeeld het enkel toepassen van een iets afwijkend lettertype, het plaatsen kader of een cirkel om een woordmerk, etc. Vroeger werden dergelijke eenvoudige visuele verfraaiingen nog wel geaccepteerd, maar tegenwoordig is dit onvoldoende om het geheel tot een onderscheidend merk te maken.

    Kortom
    Wanneer u voor uw onderneming een naam hanteert die dermate beschrijvend is dat registratie als merk niet mogelijk is, bouw dan aan een sterk beeldmerk om toch voor merkbescherming in aanmerking te komen. Heeft u nog geen merknaam gekozen? Zorg dan in eerste plaats voor een sterk woordmerk om uw product of dienst te onderscheiden in de markt. In de blog van mijn collega Renate Pouw leest u praktische tips voor het creëren van een sterke merknaam.

    Heeft u vragen? Aarzel dan niet contact met mij op te nemen. Met 27 jaar ervaring kan ik een goede inschatting maken en ben ik u graag van dienst.

    - - -

    Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.