Octrooi aanvragen, uitvinding geheim houden of publiceren? Voorkom dat je de Sjaak bent
Octrooi aanvragen, uitvinding geheim houden of publiceren? Voorkom dat je de Sjaak bent
Bij het opruimen van wat oud papier kwam ik een aardig artikel uit de Volkskrant van 25 april 2015 tegen over vertrouwen in het Nederlandse octrooisysteem. Waarom ik het artikel bewaard heb weet ik niet meer. Bij het herlezen viel me wel een citaat van de bestuursvoorzitter van Nedap, Ruben Wegman, op: “Linksom of rechtsom; je bent sowieso de Sjaak”. Het aanvragen van octrooien kost handen vol geld. Omgekeerd heb je alleen maar last van patenten van anderen. Wat nu?

Wie het eerst komt…
Elk jaar rapporteren het Europees Octrooibureau (EPO) en de World Intellectual Property Organization (WIPO) cijfers over octrooiaanvragen. Hieruit blijkt dat het aantal octrooiaanvragen de laatste jaren weer toe neemt. Steeds meer ondernemingen maken gebruik van de mogelijkheden om intellectueel eigendom te beschermen. Een logisch gevolg hiervan is dat een onderneming een grotere kans heeft inbreuk te maken op rechten van een derde.

In het algemeen geldt voor intellectueel eigendom dat je de eerste moet zijn die het aanvraagt. Een afwachtende houding kan dus meer schade aanrichten dan je op het eerste oog zou vermoeden. Zeker indien je directe concurrenten een sterke positie verwerven kun je er bijna zeker van zijn dat je de Sjaak bent. Een concurrent vraagt immers niet zomaar een octrooi aan.

Publiceren als alternatief
Bedrijven die liever geen octrooi aanvragen hebben grofweg twee opties. Een uitvinding geheim houden of publiceren. Met name een publicatie kan aantrekkelijk zijn voor het voorkomen dat een concurrent een patent verwerft. Publiceren kan goedkoop zodat je ten minste deels minder de Sjaak bent.

Een nadeel van publiceren is wel dat je je concurrenten in het zadel kunt helpen om een innovatie snel te kopiëren. Hoe sneller je concurrenten volgen hoe harder je zelf zult moeten werken om een voorsprong vast te houden. Een misstap in eigen innovatie kan dan alsnog duur uitpakken.

De muziek vooruit
Het voorkomen dat je concurrenten octrooien aanvragen waar je last van kunt hebben is lastiger. Ondernemingen die er niet in slagen om hun concurrenten ver vooruit te blijven zullen meer de Sjaak zijn dan anderen. Ik ken echter geen bedrijven die langdurig op alle vlakken hun concurrenten weten voor te blijven. Elke onderneming krijgt wel eens een tegenslag te verwerken. Mocht je dan de Sjaak zijn dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.

Heeft u nog vragen? Aarzel dan niet contact met mij op te nemen.