Will the Real Slim Shady please stand up? Eminem ligt in de clinch met het Australische strandmodemerk Swim Shady.
Swim Shady vroeg een merk aan in de US. Dat werd goedgekeurd. Maar voordat je “guess who’s back… back again” kunt mompelen, had Eminem al een doorhalingsactie ingediend.
En voor wie minder thuis is in de Eminem-lore: Slim Shady is het alter ego waarmee hij begin jaren 2000 wereldwijd doorbrak.
Hoe zit dit nou? Op papier lijken strandparasols en een rapper weinig met elkaar te maken te hebben. Voor merkinbreuk moeten de producten of diensten juist wél in elkaars buurt zitten. Dove Chocolade en Dove Shampoo kunnen ook prima naast elkaar bestaan.
Na een duik in het Amerikaanse merkenregister zie ik meerdere SLIM SHADY-registraties op naam van Eminem (of beter gezegd: Marshall Bruce Mathers). Uiteraard voor muziekoptredens, maar er staat ook al sinds 2000 een registratie voor kleding op zijn naam. En in de US moet je elke zoveel jaar laten zien dat je je merk echt gebruikt. Doe je dat niet, dan ben je het kwijt.
In 2022 heeft Eminem keurig bewijs van gebruik ingediend voor kleding. Dat is geaccepteerd. En kijk je vandaag in zijn webshop, dan zie je daar nog steeds volop Slim Shady-kleding. Zijn merkregistratie lijkt dus gewoon geldig.
Swim Shady werd dit najaar geregistreerd voor tassen, parasols en kleding. Dat het Amerikaanse merkenbureau deze aanvraag zelf niet heeft geweigerd, vind ik opvallend. In de US toetsen ze namelijk wél actief op oudere registraties. Ze hebben SLIM SHADY dus óf gemist, óf gedacht dat het niet verwarrend zou zijn. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
Waar het op neerkomt: nu start Eminem zelf een doorhalingsactie op basis van zijn kledingregistratie. En met maar één letter verschil, Swim of Slim, lijkt mij dit geen ingewikkelde zaak.
Mijn verwachting: de doorhaling slaagt en Swim Shady verlaat het Amerikaanse merkenregister net zo snel als het erin kwam. Marshall rapte het in 2000 al: "yes, I'm the real Shady, all you other Slim Shadys are just imitating".