nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Kan ik ook enkel een 'idee' beschermen tegen namaak?

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Een sterk idee kan veel waard zijn. Een slimme uitvinding of een verbetering voor een product, dienst of concept kan al snel het verschil maken tussen u en uw concurrenten. U wilt natuurlijk niet dat iemand anders met uw idee aan de haal gaat, dus u zoekt een bepaalde vorm van bescherming.

    Alleen een abstract idee op zich is juridisch niet te beschermen. Echter de uitwerking ervan, zoals een concreet product, dienst of proces, eventueel wel. U kunt bijvoorbeeld denken aan het model-, octrooi- of merkenrecht. Download ons gratis Litepaper voor meer informatie over intellectueel eigendom en concurrentiepositie: 
     
    Litepaper Intellectueel Eigendomsrecht

    Indien uw idee nog in de kinderschoenen staat en nog geen concrete vormen heeft aangenomen is het vastleggen hiervan in een i-Depot bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE) een goede optie.

    Wat is een i-Depot en wat kan ik hiermee?
    Een idee vastleggen in een i-Depot geeft u een bewijsrechtelijk document waarmee u aan derden kunt laten zien dat u vanaf die datum een bepaald idee hebt bedacht, gecreëerd of ontworpen. Het kan bijvoorbeeld van pas komen in een conflict, want met een i-Depot kunt u bewijzen dat u eerder was.

    Een i-Depot is voor een periode van vijf jaar geldig in de gehele EU (en kan overigens opnieuw met vijf jaar worden verlengd).

    Uw idee of concept moet duidelijk zijn op te maken uit de inhoud van dit i-Depot. In onderstaande checklist geef ik u zeven handvaten voor een volledige invulling van een dergelijk document.

    De 7 criteria waar een i-Depot aan moet voldoen:
    1. Een korte omschrijving van het concept.
    2. Wat zijn de visueel zichtbare elementen van het concept? Voeg (digitaal) afbeeldingen, tekeningen of foto’s toe met toelichting indien nodig.
    3. Beschrijf de unieke factoren in het concept. Wat onderscheidt het concept van bestaande vergelijkbare concepten?
    4. Bij concepten met handelingen: hoe verloopt het concept in de praktijk? Welke stappen worden gemaakt en waarom?
    5. Wie is de bedenker van het concept? Dit kan een persoon zijn, meerdere personen, een bedrijf of meerdere bedrijven.
    6. Wanneer is het concept bedacht en in welke plaats?
    7. In welk jaar is men begonnen met de uitvoering van het concept en waar? Voeg krantenartikelen of andere publiciteitsuitingen bij.
    Dit document wordt dan de basis van het zogenaamde i-Depot, dat wij ter waarmerking aanbieden bij het BBIE. Zij zetten er een datumstempel op en nemen het i-Depot in bewaring.

    Dus heeft u een uitvinding bedacht, een nieuw product of wellicht een concept dat bijvoorbeeld ligt in de hoek van muziek en media, en wenst u dit te verzekeren met een vaste datum? Neemt u dan gerust contact met ons op. Het kan een eerste stap zijn richting bescherming van uw unieke idee!

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Een sterke toeleverketen deelt patenten!

    • Patenten

    Octrooien: soms moet je er juist vanaf

    • Patenten

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Van innovatie naar imitatie: dupe producten

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen
    • Legal