Met de invloed van social media, influencers, het alsmaar groeiende e-commerce en de bijbehorende marketingstrategieën, vliegen de hypes je om de oren. Zowel online als offline. Waren we afgelopen winter nog in de ban van de Crompouce, zeg maar gerust Crompouce-gate, zijn we dit voorjaar in de ban van de Piepergate.
In deze tijd van superhypes is het dan ook belangrijker dan ooit om je merk te registreren. De snelheid en het bereik waarmee een hype door de invloed van social media kan ontstaan en kan uitgroeien tot een superhype, betekent ook dat je in een oogwenk te maken krijgt met copycats en meelifters die allemaal proberen aan te haken bij het succes van jouw product en of dienst.
Pierpergate
Wat begon als een geintje van twee jonge Rotterdamse ondernemers, groeide uit tot een goedlopend bedrijf: Pieperpost. Het verzenden van aardappelen met een persoonlijke boodschap werd een waar business-format. Hoewel het bedrijf en het concept mij tot voorkort onbekend waren, blijkt het bedrijf met alleen al op social media platform TikTok met 198.1K aan likes en video’s die al 1.5 miljoen (!) keer zijn bekeken, een ware hype te zijn.
En zoals eerder ook gebeurde met de Crompouce is er ook rond Pieperpost sprake van een ware gate: Piepergate. Radiozender NPO 3FM lanceerde onlangs de rubriek “Pieperpost”. Ook hier werden er pakketten met losse aardappels met persoonlijke boodschap verzonden. Het bedrijf achter Pieperpost is van mening dat er sprake is van merkinbreuk, terwijl 3FM meent dat er sprake is van zuiver beschrijvend gebruik van de elementen “Pieper” en “Post”. Hoewel daar een kern van waarheid in zit, kan ik me ook voorstellen dat de lancering van de rubriek “Pieperpost” toch kan overkomen als aanhaking.
Merkbescherming
De vraag is dan ook: hoe bescherm je je merk in zo’n dynamische omgeving waarin je van de ene op de andere dag met je product of dienst viral kunt gaan? In deze blog bespreken we de meest voor de hand liggende strategieën en best practices om je merk te wapenen tegen de wervelwinden van superhypes.
- Registreer je merk
Het spreekt voor ons als merkgemachtigden bijna voor zich, maar met een merkregistratie sta je al met 1-0 voor op eventuele copycats en aanhakers. Daarbij geldt natuurlijk hoe onderscheidender je merk is, hoe groter de kans is dat je merk zich kan ontwikkelen tot een sterk merk. Door je merk tijdig te registreren, bescherm je je unieke naam en/of logo. Dit geeft je het recht om op te treden tegen inbreukmakers en je merk exclusief te gebruiken.
Let wel op met beschrijvende merknamen; dit zijn merken die iets kunnen zeggen over de activiteiten die je onder het merk ontplooit. Hoewel je een beschrijvende merknaam in combinatie met een super onderscheidend logo wel als merk kunt registreren, schuilt het gevaar van dit soort merknamen zich in het feit dat je in beginsel andere partijen niet kunt verbieden om het merk in beschrijvende zin te gebruiken, bijvoorbeeld voor piepers die per post worden verzonden.
Maar eerlijk is eerlijk, met een beschrijvende merknaam weet het publiek wel meteen wat je activiteiten zijn, dus zo gek is het niet om voor een beschrijvende merknaam te gaan. Kies je voor een beschrijvende merknaam, besteed dan extra aandacht aan tips 2 t/m 4.
Naast een onderscheidende merknaam is ook de klassenomschrijving van belang voor een goede beschermingsomvang. De klassenomschrijving bepaalt namelijk de beschermingsomschrijving van je merk. Registreer je het merk in de verkeerde klassen of niet voor al je activiteiten, dan is dat van invloed op de mate waarin je kunt optreden tegen copycats en aanhakers. Zo is het woordmerk Pieperpost in de Benelux geregistreerd voor o.a. de verkoop van non-food en (gepersonaliseerde) cadeauartikelen. Dit kan uiteraard een strategische keuze zijn geweest omdat het merk mogelijk beschrijvend zou zijn voor de verkoop van gepersonaliseerde aardappelen, maar het heeft in dit geval wel degelijk invloed op de beschermingsomvang van het woordmerk.
Als merkgemachtigden kunnen wij je volledig bijstaan in het merkbeschermingsproces en helpen we je bij het creëren van een sterk merk met de juiste beschermingsomvang.
- Monitor je merk actief
Nadat je merk is geregistreerd is het zaak om actief te monitoren of andere partijen proberen aan te haken bij je merk. Dit kan onder andere door gebruik te maken van onze merkbewakingsservice. Met merkbewaking voorkom je dat identieke of gelijkende merkaanvragen voor de voor jouw relevante of gelijkende activiteiten worden geregistreerd in gebieden waar jij merkrechten hebt.
Registreer je via Mark Your Brand een merk en wordt dit merk nog niet door ons bewaakt, dan krijg je zowel als bestaande als nieuwe klant altijd een jaar gratis merkbewaking. Zo helpen wij jou als ondernemer op weg om een sterk merk te creëren.
- Reageer snel en adequaat op inbreuken
Met het registreren van je merk en het actief monitoren van je merk ben je al goed op weg naar het creëren van een sterk merk. Het ook sterk houden van je merk doe je door adequaat op te treden tegen partijen die op een verwarringwekkende wijze proberen aan te haken en mee te liften op jouw merk en de daaraan verbonden goodwill en reputatie. Dit kan variëren van een vriendelijk verzoek om te stoppen met het gebruik van je merk tot het nemen van juridische stappen. Een gedegen juridische ondersteuning kan hierbij van onschatbare waarde zijn. Door snel op te treden, geef je een duidelijk signaal dat je je merk serieus neemt en beschermt.
- Houd je merkbescherming up-to-date
Ondernemen is dynamisch en dat betekent dan ook dat de activiteiten die je onder een merk ontplooit in de loop der tijd kunnen uitbreiden of veranderen. Vergeet daarom niet om naast je website ook je merkbescherming up-to-date te houden. Door deze strategieën en best practices toe te passen, kun je je merk beschermen en versterken. Met de juiste aanpak kan een hype een enorme kans kan zijn voor merkontwikkeling en groei.
Wil je er zeker van zijn dat jouw merk bestand is tegen de wervelwinden van superhypes? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw merk niet alleen de huidige hype overleeft, maar ook de toekomst met vertrouwen tegemoet gaat.