nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Luc Smeets

    Senior European patent attorney | UPC representative

    Iets slims verzonnen? Zwijgen over je kennis kan heel verstandig zijn. Bijvoorbeeld als je nog niet zo ver bent dat je je vinding kunt vastleggen. Je hebt misschien de eerste grote stappen gezet, maar met onderdelen ben je nog bezig. Zeker als jouw idee een verschil gaat maken op een grote markt, wil je niemand op ideeën brengen. Want voor je het weet is jouw unique selling point niet meer zo uniek.

    Geld op de plank?

    Toch kunnen er ook heel goede redenen zijn wel wat van je kennis te delen. Een octrooi vastleggen kost minimaal €7.000, en dan alleen nog voor Nederland. De meeste startups hebben dat geld niet op de plank liggen. En om een investeerder binnen te halen die dat geld voorschiet, zal je toch echt genoeg bloot moeten geven om te overtuigen.

    Ook als je met je idee naar een partij stapt die van je vinding zou kunnen profiteren, red je het niet met ‘dit is heel handig’. Uitvindingen grijpen vrijwel zonder uitzondering in op een proces. Ze hebben niet alleen effect daar waar jouw kennis wordt toegepast, maar ook verderop in de keten. De betrokken partij zal die effecten moeten berekenen, inschatten, afwegen en opvangen. En je raadt het al, daarvoor is nu eenmaal diezelfde kennis de sleutel.

    Spreken of zwijgen? Drie tips

    Spreken of zwijgen is kortom een veelvoorkomend dilemma. Drie tips om weloverwogen een keuze te maken.

    1. Wees realistisch in je angsten: een gerenommeerd fonds dat startups faciliteert bijvoorbeeld kun je gerust wat meer vertellen. Zij gaan niet de boer op met jouw idee.
    2. Vertel wat nodig is en niet meer. Ik werk met een partij die biologisch afbreekbare snackbakjes kan maken zonder schadelijke stoffen die tóch water- en vetafstotend zijn. Je mag best weten dat dat gebeurt met een alternatief gemaakt van landbouwresten. Daarvan zijn er veel verschillende. Welke precies is het geheim van de smid.
    3. Laat zo mogelijk het resultaat zien, dan hoef je vaak niet uit de doeken te doen hoe je daar gekomen bent. Maak daarom nog vóór je octrooi aanvraagt een prototype. De kans is bovendien groot dat je, terwijl je dat doet, andere oplossingen verzint of tot nog slimmere inzichten komt.

    Ben je toch benauwd over het delen van je kennis? Overleg dan met een deskundige. Elke octrooigemachtigde is wettelijk gebonden aan vertrouwelijkheid.

    We helpen je ook graag met een confidentialiteitsovereenkomst, waarin je afspraken vastlegt met investeerders of partners over die vertrouwelijkheid.

    Luc Smeets

    Senior European patent attorney | UPC representative

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Een sterke toeleverketen deelt patenten!

    • Patenten

    Octrooien: soms moet je er juist vanaf

    • Patenten

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Keurmerk voor influencers gelanceerd: grote merken stellen het verplicht

    • Merken
    • Legal

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal