De afgelopen tijd zijn er nogal wat ‘’namaak’’ schoenen voorbij gekomen in IE - land.
De Dr. Martens veterboot is hier eentje van.
Dr. Martens vs. Primark
In december 2019 oordeelde de Rechtbank Amsterdam dat Primark geen inbreuk maakt op de ‘’Airwair’’ boots van Dr. Martens, omdat ze geen verwarring teweeg brengen bij de consument (merkenrecht) en omdat ze ook niet dezelfde indruk wekken (auteursrecht). Belangrijke reden hiervoor is dat de opvallende gele stiksels en de kenmerkende zool niet worden overgenomen.
In een inbreukzaak hangt de zwaarte altijd aan de kenmerken die in het oog springen en niet ‘’gangbaar of algemeen’’ zijn. In die opvallende kenmerken zit namelijk de originaliteit van het product. Primark nam volgens de Rechtbank met haar schoenen voldoende afstand van deze kenmerken en dus stond Dr. Martens met lege handen.
Wat er kan gebeuren als juist de opvallende kenmerken worden overgenomen, toont een andere schoenenzaak. Louboutin won de zaak over haar rode zoolmerk van “Van Haren”. Anders dan Primark nam Van Haren juist een opvallend kenmerk over, de rode zool. Deze zool werd als merk herkend en hieruit volgde dat Van Haren inbreuk maakte met haar schoenen.
Zelf kwam ik afgelopen zomer ook nog een mooi exemplaar tegen in de Van Haren. Hieronder plaats ik twee afbeeldingen zodat jullie er zelf je oordeel op kunnen los laten. De vraag zou hier dus zijn of de kenmerkende elementen van de schoen rechts worden overgenomen op de schoen links en zo ja of dezelfde totaalindruk ontstaat. Als FILA succesvol actie zou willen ondernemen, is het nuttig als ze over een modelrecht konden beschikken.
Graceland, Van Haren vs. FILA
What to do?
Maar wie en wat wordt er nou daadwerkelijk door geschaad? De consument omdat die niet meer weet wat wat is (verwarring?) of de houder van het Intellectuele Eigendom in de daling van haar omzet of haar imago?!
Zeker merken die in snelle stappen een deel van de markt veroveren en hier een unieke missie bij hebben, zitten daar niet op te wachten. Als het jouw business direct schaadt, is actie ondernemen aan te raden en dus zou je juridisch moeten optreden.
Maar je kunt er ook op een luchtige manier mee om gaan?
Dr. Martens vs. Primark
In december 2019 oordeelde de Rechtbank Amsterdam dat Primark geen inbreuk maakt op de ‘’Airwair’’ boots van Dr. Martens, omdat ze geen verwarring teweeg brengen bij de consument (merkenrecht) en omdat ze ook niet dezelfde indruk wekken (auteursrecht). Belangrijke reden hiervoor is dat de opvallende gele stiksels en de kenmerkende zool niet worden overgenomen.
In een inbreukzaak hangt de zwaarte altijd aan de kenmerken die in het oog springen en niet ‘’gangbaar of algemeen’’ zijn. In die opvallende kenmerken zit namelijk de originaliteit van het product. Primark nam volgens de Rechtbank met haar schoenen voldoende afstand van deze kenmerken en dus stond Dr. Martens met lege handen.
Wat er kan gebeuren als juist de opvallende kenmerken worden overgenomen, toont een andere schoenenzaak. Louboutin won de zaak over haar rode zoolmerk van “Van Haren”. Anders dan Primark nam Van Haren juist een opvallend kenmerk over, de rode zool. Deze zool werd als merk herkend en hieruit volgde dat Van Haren inbreuk maakte met haar schoenen.
Zelf kwam ik afgelopen zomer ook nog een mooi exemplaar tegen in de Van Haren. Hieronder plaats ik twee afbeeldingen zodat jullie er zelf je oordeel op kunnen los laten. De vraag zou hier dus zijn of de kenmerkende elementen van de schoen rechts worden overgenomen op de schoen links en zo ja of dezelfde totaalindruk ontstaat. Als FILA succesvol actie zou willen ondernemen, is het nuttig als ze over een modelrecht konden beschikken.
Graceland, Van Haren vs. FILA
What to do?
Maar wie en wat wordt er nou daadwerkelijk door geschaad? De consument omdat die niet meer weet wat wat is (verwarring?) of de houder van het Intellectuele Eigendom in de daling van haar omzet of haar imago?!
Zeker merken die in snelle stappen een deel van de markt veroveren en hier een unieke missie bij hebben, zitten daar niet op te wachten. Als het jouw business direct schaadt, is actie ondernemen aan te raden en dus zou je juridisch moeten optreden.
Maar je kunt er ook op een luchtige manier mee om gaan?
Dit hangt natuurlijk af van de ernst van het geval. De IKEA ging er in ieder geval speels mee om toen het Franse modehuis Balenciaga een blauwe draagtas op de catwalk in Parijs showde. Deze luxe leren 1.500 euro kostbare tas doet toch wel een beetje denken aan de Ikea FRAKTA draagtas, die je voor 0,50 eurocent koopt om allerlei accessoires – die je eigenlijk niet nodig hebt - in te stoppen. Of het nou daadwerkelijk inbreuk is of niet, de Ikea besloot hier een grappige marketing stunt van te maken met o.a. een advertentie waarin ze een foto plaatste van onderstaande vergelijking met daarbij een stappenplan ‘’hoe de originele FRAKTA te herkennen’’.
Dit soort acties kunnen in sommige gevallen betere publicitaire aandacht opleveren dan daadwerkelijk een juridische procedure te starten.
Het gaat er bij de beoordeling van copy cats dus niet om of het idee van het product wordt overgenomen, maar echt de creatieve, kenmerkende elementen ervan. Zolang enkel ‘’algemene’’ elementen worden overgenomen – gaat de copy cat waarschijnlijk vrijuit.
Heb je advies nodig bij het uitstippelen van de beste strategie dit soort zaken aan te pakken of wil je meer weten over bijvoorbeeld de voordelen van modelbescherming? Neem dan contact met ons op.
Het gaat er bij de beoordeling van copy cats dus niet om of het idee van het product wordt overgenomen, maar echt de creatieve, kenmerkende elementen ervan. Zolang enkel ‘’algemene’’ elementen worden overgenomen – gaat de copy cat waarschijnlijk vrijuit.
Heb je advies nodig bij het uitstippelen van de beste strategie dit soort zaken aan te pakken of wil je meer weten over bijvoorbeeld de voordelen van modelbescherming? Neem dan contact met ons op.