Stel je hebt een nieuw, innovatief voedingsmiddel bedacht. Hoe voorkom je dat de concurrent jouw voedingsmiddel waar jij veel tijd, moeite en veel geld in hebt gestoken zonder enig probleem 1-op-1 mag namaken?
Bij innovatie denk je al snel aan octrooien (oftewel patenten). Het beschermen van een voedingsmiddel via octrooirecht kan van groot belang zijn voor producenten die innovatieve producten op de markt willen brengen.
Een octrooi is een zeer effectief middel om te voorkomen dat anderen – zonder jouw toestemming – hetzelfde product commercieel exploiteren. Dit geldt ook voor voedingsproducten.
Een nieuw product kan je beschermen via een octrooi als het aan de vereisten voor octrooieerbaarheid voldoet: het moet nieuw en inventief zijn. Daarnaast moet het product industrieel toepasbaar zijn. Voor voedingsproducten is dit een flinke uitdaging omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van bestaande ingrediënten en technologieën. Het is daarom belangrijk dat de uitvinding voldoende vernieuwend is en een technisch probleem oplost. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Het is niet voor niets dat de meest succesvolle voedingsmiddelen niet door octrooirecht beschermd zijn, maar juist door geheimhouding. Denk hierbij aan Coca-Cola en Red Bull. Hier wordt de receptuur, de unieke combinatie van ingrediënten en het bereidingsproces, zorgvuldig geheim gehouden.
Bovendien kan deze geheimhouding tot in lengte van jaren doorgaan terwijl een octrooi na maximaal 20 jaar komt te vervallen en de innovatie dan vrij toepasbaar is door concurrenten. Het aanvragen van een octrooi is ook een langdurig en kostbaar proces en daarom is het slim om vooraf goed te onderzoeken of het de investering waard is.
Wat zijn voor jou de beschikbare opties? Hoe kun jij jouw voedingsmiddel (lees: investeringen en marktaandeel) beschermen tegen namaak? En hoe zorg je ervoor om een receptuur zorgvuldig geheim te houden of juist op een andere manier te beschermen middels één of meerdere octrooirechten? Een octrooigemachtigde kan je hierbij helpen. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op!
Of download ons gratis Litepaper om eerst meer te leren over intellectueel eigendom en concurrentiepositie: