nl

Zoeken Menu

    © 2023 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Weetjes

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen

    Anne Laarman

    European and Benelux Trademark attorney | Partner

    Weet je dat een recent onderzoek waarvan het Europees Merkenbureau (EUIPO) verslag doet, ons leert dat innovatieve bedrijven aanmerkelijk betere resultaten laten zien dan bedrijven zonder Intellectual Property (IP)?

    Natuurlijk zijn er ook innovatieve bedrijven zonder IP maar het EUIPO neemt IP als graadmeter voor innovatie.

    Het verschil in performance is het grootste bij MKB bedrijven. MKB bedrijven met IP mochten zelfs gemiddeld 68% hoger resultaat schrijven dan bedrijven zonder IP. Dit feit relateren wij graag aan een eerder nieuwsitem waarover wij schreven namelijk familiebedrijven. Het geheim achter het succes van familiebedrijven is veelal haar innovatiekracht. De familiebedrijven die in hun sector het hoogst scoren hebben vooraf duidelijk gedefinieerde innovatieprocessen. Veelal met een eigen R&D afdeling en een verantwoordelijk innovatiemanager. Op niveau van het topmanagement.

    Als we dan nagaan dat 70% - aldus recent onderzoek van PwC - van de MKB bedrijven familiebedrijven zijn zullen wij het de komende jaren van innovatie moeten hebben. Zeker om grote maatschappelijke uitdagingen als vergrijzing, milieudegradatie, vraag naar voedsel en water en energie, veiligheid en urbanisatie te verwerken. Nederland is en blijft per slot van rekening een kennisland.

    Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over dit onderwerp, neemt u dan contact met mij op.

    Anne Laarman

    European and Benelux Trademark attorney | Partner

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Duurzame uitvinding - to patent, or not to patent?

    • Patenten

    Wat kan ik met een patent? | AOMB Intellectual Property

    • Patenten

    Is ChatGPT je nieuwe octrooigemachtigde?

    • Patenten

    Decembervreugde of webshopbedrog?

    • Merken
    • Auteursrecht
    • Legal

    Odido®: Introductie nieuwe merknaam versus lokaal ouder recht

    • Merken

    Barbie als cash cow

    • Merken
    • Legal

    Aldi pakt uit (of in?) met nieuwe koffer

    • Modellen

    Innovatie door de eeuwen heen, met potlood geschetst

    • Patenten
    • Merken
    • Auteursrecht
    • Modellen

    Timing is cruciaal bij het vastleggen van jouw model

    • Modellen