Octrooien moeten iets opbrengen, d.w.z. netto waarde voor het bedrijf creëren. Bij elke beslissing voor een octrooi aanvraag hoort dus de afweging: brengt het meer op dan dat het kost? De eerste vraag bij een uitvinding zou dus moeten zijn: ‘We hebben een uitvinding. Hoe gaan we daarmee waarde creëren?’
Je kunt op veel manieren met octrooien waarde creëren. Dat kan bijv. door een stukje exclusiviteit voor een product of methode te realiseren. Tegenwoordig zie je ook dat investeerders of het nou banken, de (semi)overheid of particulieren zijn, bij een nieuwe investering vragen hoe de belangrijkste assets van een bedrijf beschermd zijn. Denk maar aan de perikelen rond de octrooien van de ’Lightyear’ zonneauto. Maar ook kan gedacht worden aan licentie voor de technologie aan de rest van de Nederlandse markt. Daarnaast kun je nog denken aan gebruik van een octrooi (of merk) voor marketing of defensieve doeleinden.
Een van de belangrijkste overwegingen om een octrooi of merk aan te vragen is dat het past in de business strategie van je bedrijf en dat het waarde creëert. Veel mensen denken bij uitvindingen aan een grote belangrijke stap in een technologie, maar het is voor een bedrijf veel belangrijker dat een octrooi bijdraagt aan een zakelijk succes. Als iets zakelijk interessant is en niemand heeft het tot nu toe bedacht of gedaan dan zit er ook vast wel een uitvinding in. Een goede octrooigemachtigde kan dan helpen om aan de octrooiraad te laten zien dat er een uitvinding zit in de technologie achter het zakelijke succes. En zo dus ook aan financiers en andere belangrijke stakeholders in de markt.
Er wordt door het MKB vaak gedacht dat octrooien kostbaar zijn. Inderdaad vergt het aanvragen, verdedigen en handhaven van octrooien geld. Maar veel MKBers hebben wel R&D activiteiten. Je zou als vuistregel moeten hebben dat voor elke ton die geïnvesteerd wordt in R&D, minstens 5% gereserveerd wordt om de resultaten van die R&D optimaal te kunnen gebruiken. Anders zou het wel eens kunnen uitdraaien op een teleurstelling wanneer anderen van jouw R&D blijken te profiteren. Bovendien zijn de kosten voor octrooien getrapt. Je hebt initiële kosten en vervolgkosten, die afhankelijk zijn van je ambities. Wanneer je voldoende hebt aan een Nederlands octrooi dan zijn de kosten heel beperkt. Naarmate je in meer landen octrooien hebben wilt dan lopen de kosten op. Maar hier geldt weer: hoe ga je waarde creëren met octrooien in andere landen? Want als je waarde creëert zijn het geen kosten maar investeringen.
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen: neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants.