Q-music: niet meer weg te denken van de ether. Een breed publiek aan trouwe luisteraars tunet iedere dag in op de ochtendshow van Mattie en Marieke, luisteren naar Domien Verschuren of volgen de wekelijkse Top 40.
En sinds het najaar van 2021 trok Q-music bekende dj’s aan als Ryan Marciano, Sunnery James en Afrojack om de zaterdagnacht op te luisteren. Onder andere met dancemuziek.
En dat was nou precies niet de afspraak. Althans, niet volgens Q-dance, geen onbekende van Q-music. Met een gevestigde naam in de dancewereld heeft Q-dance een behoorlijke track record aan dancefeesten en -evenementen die het organiseert, waaronder Defcon.1, Qlimax en Dominator.
Q-music en Q-dance. Best verwarrend en dat vonden beide partijen zelf ook. Met een geregistreerd woordmerk Q-Music® uit april 2001 meldde Q-music zich later dat jaar bij de deposant van het jongere depot Q-dance. Maar oudere handelsnamen gaan vóór jongere merken. En daar had Q-music mogelijk geen rekening mee gehouden. Partijen traden echter in onderhandeling en bereikten in 2005 een schikking in de vorm van een co-existentie overeenkomst. Die kwam er in het kort op neer dat Q-music de naam mocht blijven gebruiken, onder de voorwaarde dat zij – kort gezegd - geen danceprogramma’s zou aanbieden en geen dancemuziek zou draaien.
Dat is jarenlang goed gegaan. Maar kennelijk schoot de oprekking van Q-music’s voornoemde zaterdagavondprogrammering naar o.a. A state of Trance, World Wide Club en Beste van Tomorrowland in het verkeerde keelgat van Q-Dance. Die sprak Q-music aan op overtreden van de overeenkomst, waarop opnieuw pogingen tot een oplossing volgden omdat Q-music die mening niet deelde. Partijen twistten over de uitleg van de overeenkomst en de opgenomen definities.
Pogingen faalden, waarop Q-dance zich genoodzaakt zag een Kort Geding te starten. De Voorzieningenrechter stelde Q-Dance in het gelijk en Q-music werd gesommeerd om binnen 14 dagen de danceprogrammering te staken.
Inmiddels hebben Q-music en Q-dance alsnog een schikking bereikt. En dat verdient natuurlijk altijd de voorkeur. Immers, wie procedeert om een koe, legt er één toe.
Er is een nieuwe overeenkomst opgesteld met duidelijke afspraken. En dat is in dit verhaal één van de twee moralen. Maak je onderling afspraken, leg deze dan goed vast, met niet mis te verstane bepalingen én die voorzien in de toekomst. Daarnaast laat dit verhaal het belang zien van een vooronderzoek voordat een merk gaat worden gebruikt. Onze merkengemachtigden en juristen zijn zeer ervaren en helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op via markyourbrand@aomb.nl