Isolde Borghans

Naam:Isolde Borghans

Functie:European and Benelux trademark attorney.

Afdeling:Mark Your Brand

Tel: +31 (0) 40 243 37 15

Mail:I.Borghans@aomb.nl


Isolde Borghans is in maart 2020 bij AOMB gestart als Europees en Benelux merken gemachtigde. Na het behalen van zowel de opleiding Nederlands recht als het Internationaal recht heeft zij in 1997  met succes  de Beroepsopleiding merken- en modellengemachtigde afgerond. Isolde is al ruim 25 jaar  werkzaam binnen het vakgebied en heeft ook bij verschillende IE kantoren gewerkt.

Isolde heeft een heldere communicatiestijl, ze heeft een scherp oog voor het belang van de cliënt en is daarnaast creatief en oplossingsgericht. Dit vertaalt zich in duidelijke adviezen naar haar cliënten toe. Bovendien is Isolde een gedreven merkengemachtigde  en collega met een enorme passie voor het vak !

Isolde is moeder van drie kinderen. Buiten het werk brengt ze graag tijd door met vrienden. Ook houdt ze van lekker eten en vindt ze het heerlijk om te wandelen of fietsen.





Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf maart 2020 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Rijswijk

Expertises en werkgebieden

Europees en Benelux merken- en modellengemachtigde, Gecertificeerd BMM gemachtigde (Keurmerk BMM)

Opleidingen

BMM - Beroepsopleiding merken- en modellengemachtigde afgerond in 1997
Radboud Universiteit - Nederlands Recht  afgerond in 1991
KU Leuven - Internationaal Recht afgerond in 1991


Relevante werkervaring

Boekx Advocaten - Europees merken- en modellengemachtigde (okt. 2018 – jan. 2020)
Heffels Spiegeler Advocaten - Europees merken- en modellengemachtigde (2017 – sept. 2018)
EP&C -Europees merken- en modellengemachtigde (2005 - 2017)
Shieldmark - Europees merken- en modellengemachtigde (1997 – 2005)

Nevenactiviteiten

BMM - programmacommissie, INTA, ECTA, Marques, FIPE

Blog

  • De Dutch Design Week: een oase van potentiële nieuwe merken en nieuwe vormgeving
    Wat een mooi nieuws. De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven is er weer. De DDW is het grootste designevenement in Noord-Europa en presenteert werk en concepten van meer dan 2.600 ontwerpers aan honderdduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland.

    Het is een evenement waarbij veelal duurzaamheid en milieuvriendelijke producten op de diverse gebieden van lifestyle, kleding, wonen etc. rijkelijk op veelal creatief en ludieke manier gepresenteerd worden. En al dat moois en nieuws verdient het om beschermd te worden via Intellectuele eigendomsrechten, de soft IP (merken, modellen, auteursrecht) en de harde IP (octrooien).

    Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld de markt voor mode, om er maar eens één item uit te lichten? En dan meer in het bijzonder met merken die goed op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid scoren?

    Met het groeiende bewustzijn van de consument over dierenmishandeling en de neiging naar milieuvriendelijke consumentenproducten, hebben grote gevestigde merken veganisme geadopteerd door af te zien van producten die gemaakt zijn van dierlijke producten zoals leer, bont, wol, dons en suède. De stoffen die in de veganistische kledingindustrie worden gebruikt, zijn onder meer organisch katoen, linnen, zeewier, hennep, sojabonen, gerecycleerd polyester, kokosvezels, beukenboomvezels en hout. Veel merken promoten de productie van duurzame kleding. Zo bieden ze een eerlijke prijs voor de grondstoffen en een goed salaris voor de textielarbeiders.

    Naast de grote gevestigde merken zijn er inmiddels al de diverse merken die goed aan de weg timmeren, zoals bijvoorbeeld:
    Waschsbär: dit merk heeft een wasbeer als mascotte en verkoopt eerlijke casual kleding. Het is bovendien het grootste postorderbedrijf van milieuvriendelijke kleding in Duitsland.
    Kings of Indigo: dit is een van de meest duurzame jeansmerken ter wereld. Zeker voor jeans is het goed om te weten dat er duurzame alternatieven bestaan, aangezien denim heel belastend is voor het milieu.
    Ethletic: dit sneakermerk is vegan, ecologisch en ethisch verantwoord.

    Naast de ontwikkeling van het groeiende aantal merken die zich richten op de duurzaamheid is het natuurlijk óók van groot belang deze producten en de naam goed te beschermen via het merk- en modellenrecht. Een naam die staat voor een eerlijk en betrouwbaar product wil niet geassocieerd worden met partijen die deze namen kapen -als ze nog niet vastgelegd zijn- of overeenstemmende namen verzinnen die zowel het product als het merk schade toebrengen. De naam monopoliseren via een merkrecht en het uiterlijk van het product via het modelrecht zijn daar uitstekende middelen voor.

    Zo zijn er inmiddels naast de gevestigde soorten merken (woordmerken, beeldmerken, woordbeeldmerken) ook nieuwe soorten toegevoegd (patroonmerken, positiemerken) die tegemoet komen aan een behoefte om terugkerende (uit)vindingen in producten en namen in één keer vast te kunnen leggen. Een blijvend patroon, een blijvende positie van iets verbonden met een product en naam. Een community bouwen rondom je product en je merk is de toekomst!

    Wij hebben een team van specialisten die graag verder én meedenken aan het verduurzamen van producten en tegelijkertijd onderzoeken doen en risicoanalyses naar het merk en het uiterlijk van het product, zodat je met een gerust hart met een duurzaam merk en model de markt kunt betreden. Op weg naar een toekomst waarbij stijl en duurzaamheid in één hand gaan!

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een kijkje op www.markyourbrand.nl
  • Wat zijn de belangen van merken tijdens de olympische spelen?
    Het Olympische logo is één van de bekendste logo’s van de wereld en behoort tot de beste gepromote internationale merken. De olympische ringen mogen niet zomaar worden gebruikt of in afbeeldingen worden verwerkt.

    De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat solidariteit onmisbaar is bij het nastreven van de drie oorsponkelijke olympische begrippen Sneller, Hoger, Sterker aldus Bach de herkozen voorzitter van het IOC. Het motto zou dan ook moeten luiden Sneller, Hoger, Sterker – Samen.

    Het motto is aan het einde van de 19e eeuw gekozen door baron Pierre de Coubertin, de bedenker van de Olympische Spelen die ook de olympische vlag ontworpen heeft. Het is een witte vlag met het symbool van vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). Ze zijn zo gekozen omdat elke vlag van een land minstens een van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat. De vijf ringen symboliseren ook passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit.

    De Olympische (Zomer)Spelen 2020 staan nu gepland voor 23 juli – 8 augustus. Het logo zoals ooit bedacht en ontworpen door Coubertin, die zelf onder pseudoniem een gouden medaille won op de Olympische Spelen, wordt telkens aan het organiserende land/stad aangepast. Het IOC heeft een groot aantal eigen merken maar ook andere bedrijven hebben ‘olympische’ merken. Het IOC alsook sponsoren beschermen hun auteursrechten en merkrechten zo goed mogelijk. Bij commercieel of promotioneel gebruik moeten er in overleg afspraken worden gemaakt. Het leggen van een associatie is niet zonder meer toegestaan. Dat het logo niet zomaar te gebruiken is, is wel duidelijk gezien de vele merkregistraties maar hoe zit het bijvoorbeeld met het woord OLYMPISCH waar ook een merkrecht op rust en geregistreerd is voor veel klassen. Betekent dat dat niemand #OLYMPISCH mag gebruiken?

    Merken mogen niet zomaar door iedereen gebruikt worden. Je mag geen afbreuk doen aan het merk, niet doen of je gelieerd bent aan het merk en je mag ook geen ongerechtvaardigd voordeel trekken. Vooral die laatste twee zullen een rol spelen bij de beslissing van de IOC om ondernemingen te verbieden bepaalde merken bijvoorbeeld als hashtag te gebruiken.

    Een sponsor van een sporter, die geen sponsor van de Spelen is, zou wel een sponsor van de Spelen kunnen lijken door de merken van de Spelen te gebruiken. Zo zouden juist andere ondernemingen, die graag gebruik willen maken van de populariteit van de Spelen, de merken kunnen gebruiken om meer klanten te trekken of meer producten of diensten te verkopen. Dat mag niet, zonder toestemming van de merkhouder.

    Laten we even een zijstap doen naar de recente ‘flesjesactie’ van sterspeler Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie een trend zette door demonstratief twee flesjes Coca Cola opzij te zetten waarna hij een flesje mineraalwater tevoorschijn haalde. Coca Cola, officiële sponsor, van UEFA , niet van Ronaldo, was op zijn zachts gezegd ‘not pleased’ en heeft haar beurwaarde met miljarden zien dalen. De landen hebben contractuele verplichtingen jegens een sponsor die niet zomaar door een speler aan de kant geschoven kan worden. Dat mag dus ook niet, zonder toestemming van de merkhouder.

    Het probleem is dat behalve dat er veel merken zijn die bij de Olympische Spelen horen, het ook een social event is waar iedereen over moet kunnen praten. Er mag geen alleenrecht op gewone woorden bestaan. Gewone woorden zijn lastig om te registreren als merk maar toch is het gelukt OLYMPISCH als woordmerk geregistreerd te krijgen bijvoorbeeld. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat anderen dat woord niet meer kunnen gebruiken. Dit betekent dan ook dat iedereen die het niet commercieel wil gebruiken, wel met merk en hashtags mag gebruiken, en dat ondernemingen de Olympische spelen best mogen benoemen, zolang ze geen ongerechtvaardigd voordeel trekken.

    Op naar de Spelen #tokio2021#passie#vertrouwen#overwinning#ethiek#sportiviteit#samen

    Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben neem dan contact met mij op.

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een kijkje op www.markyourbrand.nl