Die vraag krijgen we nog wel eens. Om maar meteen met de deur in huis te vallen; het antwoord is ‘nee’. Een handelsnaam kent slechts een beperkte beschermingsomvang. In meerdere opzichten.
Die kwetsbaarheid bleek ook recent weer in de beschikking van de kantonrechter te Leeuwarden. De oudere Waddenacademie – een kennisinstituut, gericht op het waddengebied – claimt op basis van oudere handelsnaamrechten dat de jongere Wadden Academy haar naam moest wijzigen. Laatstgenoemde biedt een MBO-opleiding aan op Texel, Ameland of Schiermonnikoog. Waddenacademie vs. Wadden Academy. Potato potato, vrijwel identiek. Maar beide beschrijvend voor de betreffende diensten.
Overigens geldt ook voor merken dat beschrijvende merken niet voor bescherming in aanmerking komen. Je kunt een woordmerk groenteboer niet monopoliseren voor verkoop van appels en peren. Tenzij je met succes kunt aantonen dat je merk ingeburgerd is bij het publiek, zoals ook Waddenacademie stelde (maar niet onderbouwde), waardoor het merk toch onderscheidend vermogen kan worden toegekend.
Om een merk te beschermen moet het geregistreerd worden in een merkenregister. Bijvoorbeeld in de Benelux. Of in de EU, dan is het meteen beschermd in alle 27 landen van de Europese Unie. Een naam, bijvoorbeeld je handelsnaam, kan een merk zijn. Maar je logo zeker ook.
De vraag die je jezelf kunt stellen is: vind ik het vervelend als iemand anders deze naam (of dit logo, etc.) gaat gebruiken? Of als ik er zelf mee zou moeten stoppen? Is je antwoord daarop bevestigend, dan is een merkregistratie eigenlijk bijna altijd een goed idee.
Met een merkregistratie krijg je namelijk een exclusief gebruiksrecht, kun je misbruik tegengaan en voorkomen dat je zelf met succes wordt aangesproken. Bovendien vertegenwoordigt het goodwill (= financiële waarde) en ook bij investeringen spelen merken vaak een belangrijke rol.
Drie grote verschillen tussen een handelsnaam en een merk
1. Het handelsnaamrecht geeft alleen bescherming op een handelsnaam, de naam waaronder je je onderneming drijft in het economische verkeer. Een merkrecht gaat verder en kan een naam beschermen maar ook een logo, een vorm, een klank en een kleur. Én een merk kan bescherming bieden voor namen maar ook voor producten.
2. Het handelsnaamrecht biedt in principe alleen regionale bescherming. Een merkrecht gaat verder en beschermt de hele Benelux, de hele EU of zelfs daarbuiten.
3. De algemene positie van een merk is ruimer. Zo is het makkelijker handhaven op basis van een merk; vanwege territorium maar bijvoorbeeld ook vanwege de eerste 5 jaar waar gebruik niet verplicht is. Maar ook de mogelijkheden tot exploitatie van een merk zijn ruimer dan die ten aanzien van een handelsnaam.
Wil je hier graag meer over weten? Neem dan direct contact op met Janneke Wilzing, expert op het gebied van merkbescherming. Wees welkom!