nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    ‘Tiktokken’ als werkwoord vermeld in het woordenboek, waarom is dit geen goed nieuws?

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Mama, ik word beroemd!! Deze zin krijg ik als moeder van een 10 jarig meisje regelmatig te horen – en komt voort uit een voor haar euforische TikTok-beleving.

    Het is een ingewikkeld dansje wat ze onder de knie heeft gekregen, of een ander in haar ogen briljant zelf geknutseld filmpje. Voor een deel van u die dit leest, zal dit bekend voorkomen. Voor een ander deel is de app TikTok nog een onbekend fenomeen. Om hierover meer informatie te krijgen, kan tegenwoordig ook het woordenboek worden geraadpleegd. ‘Tiktokken’ staat daarin namelijk als werkwoord vermeld. Dat lijkt goed nieuws voor de PR en marketing afdeling, maar bij mij als merkenspecialist gaan dan alle alarmbellen af.

    Na registratie van een merkrecht kan de merkhouder helaas niet achterover leunen. Een merkregistratie moet actief worden beheerd en een merk moet op de juiste manier worden gebruikt. Een van de vervalgronden van een merkrecht is dat een merk kan verworden tot soortnaam. Zodra een merk een soortnaam is geworden, is het merk niet langer in staat om zijn primair merkfunctie – de herkomstfunctie – uit te oefenen. Dat zal leiden tot verval van het merkrecht en kunt u niet meer optreden tegen een ander die dit merk gebruikt.

    Waar moet je als merkhouder dan op letten?
    Tip 1: gebruik het ®-symbool of als u nog geen definitief registratienummer heeft het ™-symbool.
    Tip 2: gebruik het merk niet als soortnaam, werkwoord of zelfstandig naamwoord. (ByteDance - eigenaar van de app TikTok® - letten jullie op!)
    Tip 3: bij introductie van een nieuw product of service, zorg direct voor een generieke aanduiding van het product of dienst zodat derden niet de merknaam gebruiken om het product of dienst aan te duiden

    Je mag als merkhouder ook niet passief toezien hoe een woordenboek met je merk aan de haal gaat. Onlangs is nog door het HvJEU bepaald dat de merkhouder actief moet toezien dat hun merk zich niet tot soortnaam ontwikkelt. Bijvoorbeeld door invloed uit te oefenen op de uitgevers van woordenboeken om deze over te halen bij een opgenomen woord aan te geven dat het een merk betreft. En gelukkig heeft ByteDance goed opgelet, zie de tekst uit het woordenboek hieronder. Al zou ik er persoonlijk nog voor hebben geknokt, om ook het ®-symbool erbij te vermelden!

    Een andere zeer ludieke wijze is het volgende filmpje….
    Van ‘Velcro’ voor klittenband producten, bekijk ze hier en hier.

    Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben neem dan contact met mij op.

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een kijkje op www.markyourbrand.nl


    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken