nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Vechten tegen de bierkaai? Niet voor snackbar Wendy’s uit Goes!

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Sinds de jaren 90 soebatten Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s en de snackbar Wendy’s uit Goes al over het (gebruik van het) merk Wendy’s.

    Het Hof Den Bosch heeft afgelopen dinsdag (2 november) uitgesproken dat de Zeeuwse Wendy’s haar Benelux merk mag behouden. ‘’Victory!!’’
     
    Dit is een mooi voorbeeld van een kleine ondernemer die, met een merkregistratie, opbokst tegen een grote speler. Doordat de eigenaar van de Zeeuwse snackbar een oudere merkregistratie voor de naam WENDY’S heeft in de Benelux, kan de keten Wendy’s zich in de Benelux niet onder haar eigen naam vestigen.

    De wereldwijd bekende fastfoodgigant Wendy’s ken je misschien wel uit de beroemde kerstfilm Santa Claus? Vader Scott neemt zoontje Charlie hier namelijk mee naartoe op kerstavond, nadat Scott de kalkoen heeft laten verbranden in de oven. Deze Wendy’s heeft inmiddels 6500 vestigingen, maar niet in de Benelux. De rechten op de naam Wendy’s behoren namelijk toe aan de snackbar in Goes. De keten heeft in meerdere procedures geprobeerd om de snackbar uit Goes te verbieden de naam in de Benelux te gebruiken, maar zonder succes, want de Zeeuw wint de zaken tot nu toe altijd.

    Uitspraak 2 november Hof Den Bosch
    Net als de rechtbank Zeeland in 2017 de kant koos van de snackbar in Goes, besluit het Hof nu ook dat het argument van de fastfoodgigant niet op gaat. Zij stellen namelijk dat het merk WENDY’S niet normaal gebruikt zou worden en hierom het recht op het merk moest vervallen. Het oordeel of een merk vervallen moet worden verklaard, hangt af van álle relevante feiten en omstandigheden. Het argument dat Wendy’s in Goes maar één vestiging had en buiten Zeeland geen reclame maakt, gaat niet op. Het is namelijk geen vereiste voor normaal gebruik dat een buurtsnackbar meerdere vestigingen heeft of buiten de regio promotie maakt. Wanneer het gebruik van een merk werkelijk een commercieel doel dient, kan zelfs gebruik in 1 regio in 1 land van de Benelux volstaan als bewijs van normaal gebruik. Je hoeft dus niet in de hele Benelux actief te zijn om van normaal merkgebruik te spreken. Bovendien, het feit dat de fastfoodmarkt voor een groot deel bestaat uit snackbars met één lokale vestiging, speelt hierin een belangrijke rol. De Zeeuw toont onder andere aan dat ze zichtbaar zijn met hun logo op de gevel, frietzakken en kassabonnen.

    Het Hof oordeelt dat de snackbar uit Goes het merk voor haar dienstverlening als snackbar normaal gebruikt. De aanhouder wint! Dat lijkt me een mooie quote om mee te eindigen. Ik hoop dat deze Zeeuw jullie (alle ondernemers, niet alleen kleine) over de streep trekt, je merk zo snel mogelijk te registeren.

    Een merkregistratie levert je niet alleen een defensief middel op, maar het kan ook een aanwinst zijn voor je onderneming dat preventief werkt! Je blijft je concurrenten namelijk voor. Het goed regelen van je merkbescherming is essentieel voor groei en zeer waardevol, het opent meer deuren dan je denkt en in sommige gevallen sluit je de deuren -letterlijk- voor een ander.

    Bekijk de uitspraak.

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken