nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Timing is cruciaal bij het vastleggen van jouw model

    • Modellen

    Lotte Leek

    Trainee Trademark attorney

    Modelrechten beschermen het uiterlijk van een product wat voortvloeit uit vormgevingskenmerken zoals de vorm, kleuren of materialen. Als ondernemer wil je een visueel zo aantrekkelijk mogelijk product op de markt zetten.

    Visuele aantrekkingskracht is een belangrijke factor voor consumenten om te kiezen voor jouw product in plaats van het product van de concurrent. Door jouw prachtige ontwerp of design vast te leggen middels een modelregistratie bescherm je je product tegen namaak en kun je zo een belangrijke concurrentiepositie behouden. 

    Vereist bij modelregistraties (anders dan bij merkregistraties) is dat het model een “eigen karakter” heeft en “nieuw” is. Beide vereisten zijn vaak niet bekend en gaan daarom regelmatig mis. 

    Waar moet je op letten?
    Het nieuwheidsvereiste van een modelregistratie verschilt wereldwijd. In de Benelux en de Europese Unie dient een model gedeponeerd te zijn binnen één jaar na de eerste openbaarmaking van het model. 
    Hier beging de bekende zangeres Rihanna een grote misser. Puma had namelijk een nieuwe sneaker ontworpen, de Puma Creeper. Het ontwerp van deze sneaker werd door Puma in 2016 als model geregistreerd, maar werd vervolgens nietig verklaard. Waarom? Rihanna, creative directive bij Puma, plaatste al in 2014 een foto op Instagram waarop zij de Puma Creeper Sneaker droeg. Rihanna haar Instagram-post had al maar liefst 300.000 likes ontvangen. Uitstekende reclame voor de sneaker van Puma, maar helaas minder prettig voor de modelbescherming ervan. Ten gevolge van deze post was het door Puma ingediende model niet nieuw en daarmee de registratie ervan ongeldig. 

    Van sneakers naar (een zaak over) slippers
    Slippermerk Bandajanas had modelrechten gevestigd op een slipperzool met lusjes. Een slipper-concept waarbij je verwisselbare bandjes aan de lusjes op de zool bevestigd, zodat je als consument je eigen slipper kunt creëren. De Bondt bracht ook een soortgelijke slipperzool met lusjes op de markt. Hierop stelde Bandajanas dat de Bondt inbreuk maakte op haar modelrechten. De rechter gaf Bandajanas ongelijk en verklaarde de modelregistratie ongeldig. Wat bleek? De rechter concludeerde dat de slipperzolen van Bandajanas bijna identiek waren aan de Joli slipperzool met lusjes. Deze Joli slipperzool was al op de markt gebracht vóór Bandajanas haar modelregistratie. Indien het product zich al op de markt bevindt (geregistreerd als model of niet), is het product waarvoor je modelbescherming wilt niet nieuw en ontbreekt daarnaast vanzelfsprekend dus ook het eigen karakter van het model. 

    Het is dus van belang om van te voren te bekijken welke producten er al op de markt zijn en of jouw product wel echt nieuw is en een eigen karakter heeft. Zo voorkom je dat je net als Bandajanas niet alleen een ongeldig model registreert, maar ook dit ongeldige modelrecht ten onrechte inroept tegen een concurrent. 

    En vergeet daarnaast ook niet om Rihanna even te laten wachten met het promoten van je ontwerp op sociale media totdat de modelrechten zijn gevestigd 😉.

    Ben je benieuwd of jouw product in aanmerking komt voor modelbescherming? 
    Neem dan vrijblijvend contact op met ons team van Merken- en Modellengemachtigden, zij staan graag voor je klaar!

    Lotte Leek

    Trainee Trademark attorney

    Telefoon

    +31 40 243 37 15

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Van innovatie naar imitatie: dupe producten

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen
    • Legal