nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    RITUALS, zuiver beschrijvend gebruik of toch merkinbreuk?

    • Merken

    Renate Pouw

    European and Benelux trademark attorney | Partner

    Iedereen heeft het weleens in zijn of haar handen gehad; als geschenk ontvangen of juist aan iemand cadeau gegeven: een RITUALS verzorgingsproduct.

    Rituals Cosmetics is producent en aanbieder van luxe verzorgingsproducten en eigenaar van het ingeschreven merk RITUALS.

    The Body Shop, eveneens producent van verzorgingsproducten, maakt in haar huidverzorgingslijn gebruik van het woord ‘ritual’. Zij biedt een serie van ritual producten aan met varianten als “relaxing ritual’ en ‘blissfull ritual’.

    Rituals is not amused en stelt dat The Body Shop hiermee inbreuk maakt op haar merkrechten. Zij voert aan dat er verwarring wordt gecreëerd bij de consument, doordat The Body Shop de indruk wekt dat er een commerciële band bestaat tussen partijen. Hiermee brengt The Body Shop schade toe aan de reputatie en het onderscheidend vermogen van het merk Rituals.

    Volgens The Body Shop is van inbreuk geen sprake. Het woord ‘ritual’ wordt zuiver beschrijvend gebruikt, en dit is toegestaan. Volgens de merkenwet kan een merkhouder inderdaad niet verhinderen dat diens merk door een andere partij wordt gebruikt wanneer dit in beschrijvende zin plaatsvindt. Bij gebruik in zuiver beschrijvende zin, vervult een teken niet langer de herkomstfunctie van een merk. Kortom, hier stopt de reikwijdte van het exclusieve recht.

    Deze discussie speelt vooral bij merken met een zwak onderscheidend vermogen, namen die bestaan uit bijvoorbeeld een (in)directe verwijzing naar het product.
    In deze zaak was de kernvraag of het gebruik van de aanduiding ‘ritual’ door The Body Shop viel onder het toegestane beschrijvende gebruik, of moest worden opgevat als merkgebruik?

    Op het promotie materiaal van The Body Shop staat het ritual-teken in hoofdletters en op een prominente plek. Op de productverpakking staat het ritual-teken achterop.

    Wat is uw oordeel?
    3544336f7343fc47d85d623f63868ffb341698fe

    De rechtbank oordeelt dat er sprake is van merkgebruik. De kans is aanwezig dat dat bij de consument die op zoek is naar verzorgingsproducten, de indruk wordt gewekt dat het gaat om een herkomstaanduiding. Ook oordeelt de rechtbank dat de ‘ritual’ tekens een grote mate van overeenstemming vertonen met het merk RITUALS.
    Omdat het ritual-teken achterop de producten staat en het merk van The Body Shop eveneens aanwezig is op de producten wordt de kans op verwarringsgevaar niet bijzonder groot geacht. Er bestaat echter wel een kans op “indirect verwarringsgevaar”. Door het gebruik van het ritual-teken op de productverpakking en het prominente gebruik op het reclame materiaal kan de consument denken dat de producten onderdeel zijn van een commerciële samenwerking tussen The Body Shop en Rituals. En dat gaat nou net een stapje te ver…. de rechtbank concludeert dan ook dat sprake is van een inbreuk op de merkrechten van Rituals.

    Wat ons betreft een terechte beslissing. Hoewel niet expliciet benoemd door de Rechtbank valt het ons hierbij op dat dat het ritual-teken in een andere (witte) kleur wordt gebruikt dan de variabele woorden ervoor. Het lijkt er in dit geval toch op dat The Body Shop de grenzen van het acceptabele heeft opgezocht, en haar neus heeft gestoten.

    Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming!

    Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen van je uitvinding tegen namaak.

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!

    Renate Pouw

    European and Benelux trademark attorney | Partner

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken