nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Geoorloofde voedingsclaim of misleidend etiket?

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Is het wel echt zo, wat er op de verpakking staat?

    Een vraag die iedereen zichzelf weleens stelt als je allerlei kreten op verpakkingen ziet staan. Maar zeker een belangrijke en ook moeilijke vraag voor de levensmiddelenindustrie. Want mag je zomaar van alles gebruiken? SUIKERVRIJ? Daarin zal je wel een voedingsclaim zien. Maar is GEZOND of ECO FRIENDLY dit ook? Of is het een marketing truc? Wat betekent ECO FRIENDLY eigenlijk, hangen er regels aan dergelijke termen, is er een definitie voor GEZOND?

    In dit artikel probeer ik te schetsen wat je wel en niet mag gebruiken in combinatie met voeding, en onder welke voorwaarden. Tijdens het ontwikkelproces van nieuwe voeding is het verstandig de voedingsclaim materie mee te nemen, want voor je het weet is het logo al af en worden de verpakkingen gedrukt. De Europese claim verordening kan je hierbij helpen.

    Hierin staat onder andere wat een voedingsclaim is, en dit is ruimer dan je denkt! De term ‘’claim’’ is namelijk een breed begrip. Het zegt iets over een levensmiddel, het is een aanduiding of een boodschap. Naast dat dit om teksten kan gaan, kunnen ook plaatjes en symbolen een ‘’claim’’ zijn. Onderzoek dus goed of je geen ontoelaatbare claim gebruikt voordat je begint aan de ontwikkeling van je product. Om zo een andere claim later te voorkomen.

    Wil je bijvoorbeeld ‘’SUIKERVRIJ’’ gebruiken, dan moet je aan de voorwaarde van deze claim voldoen. Je mag de claim op je product of verpakking zetten als in je product maar een maximum % suiker zit. Hetzelfde gaat op bij VETARM bijvoorbeeld, in dat geval is er een maximaal aantal gram of ml vetgehalte toegestaan. In het geval van VEZELRIJK is er een minimaal % van vezels bepaald, etc. etc.

    Maar ook LIGHT is een voedingsclaim, of SLANKIE en NATUURLIJK. SUPERFOOD, voor nieuwe hippe levensmiddelen, is ook een gezondheidsclaim. Voor sommige levensmiddelen die met het oog op de gezondheid niet te vaak zouden moeten worden geconsumeerd, moet je ook oppassen met een claim. Je kunt je afvragen of het gepast is om op een chocoladereep ‘’bron van eiwitten’’ te plaatsen?

    Echter zijn ECO FRIENDLY, 0% suiker toegevoegd ,100% biologisch of geheel natuurlijk ook allemaal claims? Betekenen ze dat het beter, gezonder voor je is? Is bijvoorbeeld die ‘’natuurlijke’’ zoetstof of siroop niet slechter voor je dan suiker?

    Het is van belang dat een consument een overwogen keuze kan maken en dat jij als producent zeker bent welke namen of tekens je mag gebruiken op etiketten en in advertenties. Je moet in ieder geval duidelijke informatie verschaffen, en als het een claim betreft, mag je deze gebruiken zolang je maar kan onderbouwen dat het product daadwerkelijk hieraan voldoet. Want als je in je merknaam of logo iets suggereert en het blijkt niet zo te zijn, kan het mogelijk in de praktijk beperkingen met zich meebrengen.

    In Nederland is er de Reclame Code Commissie (hierna: RCC) waar men een klacht kan indienen over reclame-uitingen. Deze commissie heeft zich onder andere begin 2020 uitgesproken over de ‘ ’LU Mini crackers volkoren – blé complèt’’

    Op de verpakking stond ook ‘’full of fibre’’ (vezelrijk). Het lijkt hier om een volkoren product te gaan, maar het product bestaat in werkelijkheid voor een aanzienlijk deel uit tarwebloem (en maar 38% uit volkorentarwemeel). De consument zal echter menen dat het een 100% volkoren product betreft. De voorzitter van de RCC oordeelt dat de verpakking misleidende voedselinformatie weergeeft.

    Op een ander niveau is ook de Europese Commissie actief op dit gebied, we kennen nog wel de uitspraken over plantaardige melk en over vegetarische burgers. Van deze namen werd gevonden dat ze misleidend zouden zijn, zie deze eerdere blog voor meer informatie.

    Concluderend; ben alert op je boodschap, ben duidelijk (!) en kijk eerst of je claim toegestaan is in het Europese register van voedings- en gezondheidsclaim. Zo voorkom je een ontoelaatbare claim e/o misleiding van de consument.

    Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over dit onderwerp of wil je advies over je ontworpen verpakking, neem dan contact met ons op.

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een hier kijkje!

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken