Met een merkregistratie voorkom je dat een ander met je merk (of met een gelijkend merk) in jouw markt gaat opereren. Wij worden dan ook regelmatig benaderd door ondernemers met de vraag hun creatieve idee vast te leggen. Eén van de eerste vragen die we dan stellen is “Waar zou je je merk willen vastleggen?”. Daarmee proberen we te definiëren wat nu precies ‘jouw markt’ is.
Een opvallend interessante vraag waarop niet elke ondernemer direct antwoord heeft. Dat is ook logisch, want je huidige markt (bijvoorbeeld enkel Nederland) verschilt wellicht van de markt die je ambieert (de hele wereld?!). Er zijn dus tal van strategische overwegingen die je kunt maken alvorens je bepaalt voor welke landen je bescherming aanvraagt. In deze blog leg ik uit welke opties er grofweg zijn.
En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, wereldwijde bescherming via één merkregistratie is niet mogelijk.
Voorafgaand aan de merkaanvrage
Er is niet één weg die naar Rome leidt. Dat geldt ook voor het aanvragen van merkbescherming.
Om te beginnen, het merkenrecht is nationaal geregeld. Dus elk land kent zijn eigen merkenwet. Nu is Nederland daar al meteen een uitzondering op want wij hebben geen eigen merkenwet. Het kleinste gebied om een merk vast te leggen is dan de Benelux. Indien je ook in het buitenland je producten of diensten gaat aanbieden zijn er verschillende mogelijkheden met betrekking tot de bescherming van je merk. Daarom zal ik je kort meenemen in de meest voorkomende routes om een merk aan te vragen.
Routes voor merkbescherming
Benelux of EU merk
Het merendeel van onze (directe) cliënten bestaat uit Nederlandse bedrijven, dus is de logische eerste stap tot merkbescherming vaak een Benelux- of EU merkregistratie. Indien je nu al weet dat je in (een substantieel deel van) de Europese Unie actief bent (of wordt) met je merk, is het makkelijker en goedkoper om meteen voor een Uniemerk te gaan. Je kunt namelijk door middel van één registratie bescherming krijgen in alle 28 lidstaten van de EU.
Internationale merkbescherming
Indien je merkbescherming wilt buiten de Europese Unie kan een Internationale merkregistratie aantrekkelijk zijn. Deze registratie komt het meest in de beurt van ‘’wereldwijd’’. Er zijn namelijk meer dan 90 landen aangesloten zijn bij het Verdrag van Madrid.
Dit Verdrag van Madrid zou je inderdaad kunnen zien als een “soort van” wereldwijd systeem om je merk aan te vragen. Echter betekent dit niet dat je in één klap wereldwijde merkbescherming hebt. Zoals gezegd geldt er per land specifieke merkwetgeving. Alleen de Benelux en de EU zijn daar een uitzondering op.
Bovengenoemd verdrag maakt het dus mogelijk in meerdere landen tegelijk merkbescherming aan te vragen en te beheren. De Internationale registratie bundelt als het ware alle gekozen landen waarin je bescherming in wilt. Vanuit de gekozen landen ga je de nationale procedure doorlopen tot je definitieve registratie verkrijgt in dat land.
Ook goed om te weten: je kunt vanuit deze Internationale registratie altijd nieuwe landen (behorende tot het verdrag) kiezen om toe te voegen aan je registratie. Dus de Internationale merkregistratie dient als een soort van basisregistratie. Deze internationale optie is al snel veel goedkoper en meestal efficiënter wanneer je in meerdere landen actief bent, dan telkens een aparte nationale registratieprocedure.
Nationaal
Ten slotte heeft, zoals gezegd, elk land zijn eigen merkenwet. Er zijn zelfs meer merkenrechtelijke landen dan staatsrechtelijke landen. In de landen die niet zijn aangesloten bij een van de voorgenoemde mogelijkheden, kan een nationale aanvrage weer een gelegenheid bieden.
Conclusie
Bepaal voorafgaand aan het registreren van je merk hoe groot je (huidige en toekomstige) markt precies is. Denk goed na over een strategie die past bij jouw merk, jouw markt en jouw ambitie. Door deze route van te voren zo goed mogelijk in te schatten wordt het uitbreiden van je merkbescherming alleen maar gemakkelijker.
Aarzel ook niet de hulp van een expert in te schakelen. Wij kunnen je handige tips geven bij het uitstippelen van de juiste route. Neem bij vragen dus gerust contact op met ons.
Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming
Een opvallend interessante vraag waarop niet elke ondernemer direct antwoord heeft. Dat is ook logisch, want je huidige markt (bijvoorbeeld enkel Nederland) verschilt wellicht van de markt die je ambieert (de hele wereld?!). Er zijn dus tal van strategische overwegingen die je kunt maken alvorens je bepaalt voor welke landen je bescherming aanvraagt. In deze blog leg ik uit welke opties er grofweg zijn.
En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, wereldwijde bescherming via één merkregistratie is niet mogelijk.
Voorafgaand aan de merkaanvrage
Er is niet één weg die naar Rome leidt. Dat geldt ook voor het aanvragen van merkbescherming.
Om te beginnen, het merkenrecht is nationaal geregeld. Dus elk land kent zijn eigen merkenwet. Nu is Nederland daar al meteen een uitzondering op want wij hebben geen eigen merkenwet. Het kleinste gebied om een merk vast te leggen is dan de Benelux. Indien je ook in het buitenland je producten of diensten gaat aanbieden zijn er verschillende mogelijkheden met betrekking tot de bescherming van je merk. Daarom zal ik je kort meenemen in de meest voorkomende routes om een merk aan te vragen.
Routes voor merkbescherming
Benelux of EU merk
Het merendeel van onze (directe) cliënten bestaat uit Nederlandse bedrijven, dus is de logische eerste stap tot merkbescherming vaak een Benelux- of EU merkregistratie. Indien je nu al weet dat je in (een substantieel deel van) de Europese Unie actief bent (of wordt) met je merk, is het makkelijker en goedkoper om meteen voor een Uniemerk te gaan. Je kunt namelijk door middel van één registratie bescherming krijgen in alle 28 lidstaten van de EU.
Internationale merkbescherming
Indien je merkbescherming wilt buiten de Europese Unie kan een Internationale merkregistratie aantrekkelijk zijn. Deze registratie komt het meest in de beurt van ‘’wereldwijd’’. Er zijn namelijk meer dan 90 landen aangesloten zijn bij het Verdrag van Madrid.
Dit Verdrag van Madrid zou je inderdaad kunnen zien als een “soort van” wereldwijd systeem om je merk aan te vragen. Echter betekent dit niet dat je in één klap wereldwijde merkbescherming hebt. Zoals gezegd geldt er per land specifieke merkwetgeving. Alleen de Benelux en de EU zijn daar een uitzondering op.
Bovengenoemd verdrag maakt het dus mogelijk in meerdere landen tegelijk merkbescherming aan te vragen en te beheren. De Internationale registratie bundelt als het ware alle gekozen landen waarin je bescherming in wilt. Vanuit de gekozen landen ga je de nationale procedure doorlopen tot je definitieve registratie verkrijgt in dat land.
Ook goed om te weten: je kunt vanuit deze Internationale registratie altijd nieuwe landen (behorende tot het verdrag) kiezen om toe te voegen aan je registratie. Dus de Internationale merkregistratie dient als een soort van basisregistratie. Deze internationale optie is al snel veel goedkoper en meestal efficiënter wanneer je in meerdere landen actief bent, dan telkens een aparte nationale registratieprocedure.
Nationaal
Ten slotte heeft, zoals gezegd, elk land zijn eigen merkenwet. Er zijn zelfs meer merkenrechtelijke landen dan staatsrechtelijke landen. In de landen die niet zijn aangesloten bij een van de voorgenoemde mogelijkheden, kan een nationale aanvrage weer een gelegenheid bieden.
Conclusie
Bepaal voorafgaand aan het registreren van je merk hoe groot je (huidige en toekomstige) markt precies is. Denk goed na over een strategie die past bij jouw merk, jouw markt en jouw ambitie. Door deze route van te voren zo goed mogelijk in te schatten wordt het uitbreiden van je merkbescherming alleen maar gemakkelijker.
Aarzel ook niet de hulp van een expert in te schakelen. Wij kunnen je handige tips geven bij het uitstippelen van de juiste route. Neem bij vragen dus gerust contact op met ons.
Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming
Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.