nl

    • Merken

    Wat is de toegevoegde waarde van een merkenbureau?

    Een merkenbureau onderzoekt eerst de onderscheidende waarde van uw merk, en of het merk wel de juiste kenmerken heeft om succesvol vastgelegd te worden. De naam moet bijvoorbeeld uniek en opvallend zijn, althans niet puur beschrijvend. Daarna onderzoekt een merkenbureau in de gewenste regio (land(en), werelddeel, mondiaal) of het merk nog vrij is, en kunt u uw merk vervolgens vastleggen.

    Wat kan een merkenbureau na de vastlegging van het merk voor u betekenen? 

    Nadat een merk gevestigd is kunt u via een merkenbureau laten controleren of er vanaf die periode mogelijk inbreuk wordt gemaakt op uw merk door de aanvrage van een jonger conflicterend gelijkend merk. Indien dat zo is, zal uw merkengemachtigde u hierop attenderen en samen actie ondernemen. 

    Als een merk eenmaal geregistreerd is, hoeft u dan niets meer te doen? 

    Nee, integendeel. Een ondernemer dient zijn merkenportfolio up-to-date te houden. Nieuwe producten moeten worden geregistreerd en indien nieuwe geografische gebieden zich aandienen als potentiële markt moeten die afgedekt worden via een nieuwe merkregistratie. Elke dag verandert de concurrentie, dus de (noodzaak van) geregistreerde merken ook. 

    Wilt u meer informatie over merken en modellen? Het 'Handboek merkbescherming' behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen van uw merken en modellen.

    Download Handboek Merkbescherming

    Gerelateerde vragen

    Neem dan contact op met één van onze merkengemachtigden

    Contact

    Wilt u een keer vrijblijvend de mogelijkheden bespreken?