nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Keurmerk voor influencers gelanceerd: grote merken stellen het verplicht

    • Merken
    • Legal

    Introductie van een keurmerk voor influencers: van toegevoegde waarde voor merkhouders en consumenten?

    Deze maand is in Nederland een keurmerk voor influencers gelanceerd: Certified by Influencerregels.com.

    De introductie van dit keurmerk is een initiatief van partijen in de advertentiesector waaronder de Stichting Reclame Code en DDMA, de branchevereniging voor data gedreven marketing, service en sales. Het initiatief wordt daarnaast gesteund door zowel grote merken als Unilever, l’Óreal als bekende platformen zoals TikTok en Meta. 

    De markt van influencers is groot en belangrijk voor adverteerders van merken. Veel influencers werken samen met adverteerders, maar weten niet altijd wat er wel en niet is toegestaan volgens de toepasselijke wet en regelgeving. Voorbeelden hiervan zijn het promoten van gratis verkregen producten, gebruik van bepaalde hashtags of op welke leeftijd je bepaalde reclame wel of niet mag richten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van reclame voor online gokken, crypto diensten of alcoholische producten. 

    Dit nieuwe certificaat laat zien dat een influencer op de hoogte is van alle actuele regels en op een juiste manier reclame maken. Voor het behalen van het keurmerk is een e-learning vereist. Na het succesvol doorlopen van alle hoofdstukken, wordt een certificaat afgeven en volgt opname in een openbaar register. De toets wordt doorlopend geactualiseerd en moet jaarlijks worden herhaald, zodat deelnemers op de hoogte blijven van de recentste ontwikkelingen.   

    Influencers die voor grote merken als Coca-Cola en Unilever willen blijven werken, dienen dit keurmerk te behalen. De verwachting en hoop is dat deze kring van merken zich verder zal uitbreiden en in de toekomst uitsluitend nog wil werken met gecertificeerde influencers. Het aantal influencers dat het keurmerk inmiddels heeft behaald is behoorlijk, alleen deze maand al toont het register enkele honderden gecertificeerden. 

    Wij ondersteunen dit initiatief en verwachten dat dit in de praktijk zal leiden tot meer transparante en verantwoorde reclame. Dat is in het voordeel van zowel de consument als de merkhouder. 

    De website toont geen heldere informatie over de naleving van de regels en wetgeving door de influencers, behalve dat de Stichting Reclame Code met behulp van AI monitort op foto’s en video’s. Door het vastleggen van het keurmerk als officieel keurmerk in het Benelux merkenregister, inclusief verplicht Reglement van toezicht en naleving, verwachten wij dat het initiatief nog meer effect zal hebben. 

    Het vastleggen van een keurmerk in het Benelux merkenregister is niet verplicht, maar het kan wel verschillende voordelen bieden. Een keurmerkregistratie biedt bescherming aan de kwaliteit of andere kenmerken van producten of diensten die onder het keurmerk vallen. Dit kan helpen bij het opbouwen van merkwaarde en het creëren van vertrouwen bij consumenten. Bovendien kan het registreren van een keurmerk in het merkenregister juridische bescherming bieden tegen misbruik of ongeoorloofd gebruik door anderen.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Keurmerk voor influencers gelanceerd: grote merken stellen het verplicht

    • Merken
    • Legal

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Keurmerk voor influencers gelanceerd: grote merken stellen het verplicht

    • Merken
    • Legal

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal