Bijna 30 jaar geleden begon het, op een zolderkamertje in Rotterdam. Spelletjesmaker Identity Games bestaat inmiddels uit een team van 25 enthousiastelingen, samen bedenken ze bord- en kaartspellen en verkopen deze in meer dan 50 landen.
De spellen van Identity Games zijn opvallend en apart. Of het nu een spel is wat via de winkel in de huiskamer belandt, of een op maat gemaakt spel voor bedrijven. Elk spel van Identity Games heeft een eigen identiteit.
Al ruim voor de eerste lockdown zag creatief directeur Jan-Maurits Duparc de behoefte om meer met elkaar te zijn toenemen. En die behoefte is de laatste anderhalf jaar alleen maar in een versnelling gekomen. Dat bord- en kaartspellen bijdragen aan verbondenheid, blijkt uit de stevige groei van Identity Games. “En ook in spellen zie je steeds meer een trend van verbinding maken, steeds meer spellen speel je met elkaar in plaats van tegen elkaar”, aldus Jan-Maurits. “Ons spel Escape Room The Game is daar een mooi voorbeeld van”.
Speciaal voor bedrijven
Bij de spellen die Identity Games op maat maakt voor bedrijven, vertaalt ze de identiteit van een bedrijf naar een bestaand spel, bijvoorbeeld Monopoly, of naar een compleet nieuw spel. David Wagemaker is binnen Identity Games verantwoordelijk voor de ‘tailor made’ tak en legt uit: “We maken spellen helemaal op maat voor de medewerkers van een bedrijf, tegelijkertijd is het onze uitdaging om dat spel ook zo te maken dat het leuk is om het thuis met het gezin te spelen”.
Jan-Maurits vult aan: “Een spel maken waarin je op een hele simpele manier uitlegt wat papa of mama doet, dat is voor een kind onwijs leuk om te leren. En als ouder neem je een stukje trots mee naar huis. Voor een ander bedrijf is het weer relevant dat het vooral een heel leuk spel is en dat je merknaam de hele tijd op tafel komt.”
Dromen en trots
Hoewel het Identity Games voor de wind gaat, zijn er nog volop dromen. Zo heeft David zijn zinnen gezet op een landelijke spaaractie met een supermarktformule met daarin een eigen ontwikkeld spel.
Jan-Maurits zijn droom is om een ‘evergreen’ te bedenken, een spel dat over 30 of 40 jaar nog steeds overal ter wereld in de winkel ligt. Escape Room The Game is overigens al hard op weg zo’n evergreen te worden. De lancering van dit spel is volgens Jan-Maurits ook bepalend geweest in het succes van Identity Games. “Met de nodige Rotterdamse bluf hebben we dit spel op een beurs gepresenteerd, maar we hadden nog niets. Om vervolgens dat stukje bluf te vertalen in een spel dat ook echt tot in de laatste puntjes helemaal klopt, dat is geweldig”.
Jan-Maurits vervolgt: “Ik ben ontzettend trots op hoe Escape Room The Game tot stand is gekomen. Het is zo’n complex spel om te ontwikkelen, dat de hele organisatie erbij betrokken is geweest. Iedereen heeft echt een wezenlijke bijdrage geleverd aan dit spel. 100% Identity Games!”.
Op een muur in het kantoor in Rotterdam prijkt in sierlijke letters ‘Let the fun take over’. Daarover zegt David: “Dat gunnen we diegene die onze spellen spelen, maar ook intern staat dit motto op één, twee en drie. Het omschrijft onze identiteit”.
www.identitygames.nl
Al ruim voor de eerste lockdown zag creatief directeur Jan-Maurits Duparc de behoefte om meer met elkaar te zijn toenemen. En die behoefte is de laatste anderhalf jaar alleen maar in een versnelling gekomen. Dat bord- en kaartspellen bijdragen aan verbondenheid, blijkt uit de stevige groei van Identity Games. “En ook in spellen zie je steeds meer een trend van verbinding maken, steeds meer spellen speel je met elkaar in plaats van tegen elkaar”, aldus Jan-Maurits. “Ons spel Escape Room The Game is daar een mooi voorbeeld van”.
Speciaal voor bedrijven
Bij de spellen die Identity Games op maat maakt voor bedrijven, vertaalt ze de identiteit van een bedrijf naar een bestaand spel, bijvoorbeeld Monopoly, of naar een compleet nieuw spel. David Wagemaker is binnen Identity Games verantwoordelijk voor de ‘tailor made’ tak en legt uit: “We maken spellen helemaal op maat voor de medewerkers van een bedrijf, tegelijkertijd is het onze uitdaging om dat spel ook zo te maken dat het leuk is om het thuis met het gezin te spelen”.
Jan-Maurits vult aan: “Een spel maken waarin je op een hele simpele manier uitlegt wat papa of mama doet, dat is voor een kind onwijs leuk om te leren. En als ouder neem je een stukje trots mee naar huis. Voor een ander bedrijf is het weer relevant dat het vooral een heel leuk spel is en dat je merknaam de hele tijd op tafel komt.”
Dromen en trots
Hoewel het Identity Games voor de wind gaat, zijn er nog volop dromen. Zo heeft David zijn zinnen gezet op een landelijke spaaractie met een supermarktformule met daarin een eigen ontwikkeld spel.
Jan-Maurits zijn droom is om een ‘evergreen’ te bedenken, een spel dat over 30 of 40 jaar nog steeds overal ter wereld in de winkel ligt. Escape Room The Game is overigens al hard op weg zo’n evergreen te worden. De lancering van dit spel is volgens Jan-Maurits ook bepalend geweest in het succes van Identity Games. “Met de nodige Rotterdamse bluf hebben we dit spel op een beurs gepresenteerd, maar we hadden nog niets. Om vervolgens dat stukje bluf te vertalen in een spel dat ook echt tot in de laatste puntjes helemaal klopt, dat is geweldig”.
Jan-Maurits vervolgt: “Ik ben ontzettend trots op hoe Escape Room The Game tot stand is gekomen. Het is zo’n complex spel om te ontwikkelen, dat de hele organisatie erbij betrokken is geweest. Iedereen heeft echt een wezenlijke bijdrage geleverd aan dit spel. 100% Identity Games!”.
Op een muur in het kantoor in Rotterdam prijkt in sierlijke letters ‘Let the fun take over’. Daarover zegt David: “Dat gunnen we diegene die onze spellen spelen, maar ook intern staat dit motto op één, twee en drie. Het omschrijft onze identiteit”.
www.identitygames.nl