nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Heksen en kaas – lessen voor A-merken en look-a-likes

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Er was eens een kaasje dat Witte Wievenkaas werd genoemd. Het werd vrolijk op de markt gezet, maar toen bleek dat er al een zelfde soort kaasje bestond met de naam Heksenkaas.

    Ze smaakten bijna hetzelfde en eigenlijk vond de Heksenkaas ook dat de namen te veel op elkaar leken. Daar kregen ze ruzie over. Zoals dat gaat in sprookjes, vroegen beide kaasjes aan de rechter om te bepalen wie gelijk had.

    De antwoorden op de vragen uit het sprookje zijn niet zo eenvoudig. Want, ten eerste: hoe kun je een smaak beschermen? En ten tweede: zorgt het gebruik van de naam Witte Wievenkaas wel voor verwarring met Heksenkaas? Belangrijke vragen voor A-merken en degenen die daarop willen lijken!

    1. Knibbel knabbel knuisje, hoe smaakt mijn huisje?
    Het is bekend dat een geur in aanmerking kan komen voor auteursrechtelijke bescherming. Maar geldt dat ook voor smaak?
    De makers van Heksenkaas geven aan dat er auteursrecht rust op de smaak omdat er veel persoonlijke keuzes zijn gemaakt en dat de “eigenheid” van de kaas kan worden geproefd (waargenomen). Bovendien gaf een deskundige aan dat de kazen hetzelfde smaakten.

    Maar de rechter omzeilde de vraag of er wel rechten waren op smaak in het algemeen. Volgens de rechter was niet duidelijk wat nu precies de kenmerken van de smaak van Heksenkaas waren die vergeleken moesten worden met de smaak van de Witte Wievenkaas. Nu dat niet duidelijk was kon er ook geen inbreuk zijn. Op het aanbod van partijen dat de rechter zelf zou proeven en vergelijken ging de rechter helaas niet in.

    Conclusie is dus dat een smaak pas kan worden vergeleken als er op duidelijke, van te voren omschreven elementen overeenstemming is. De voorafgaande omschrijving van de smaak zelf is dus zeer belangrijk als je een smaak wil beschermen!

    2. De 3 Merknamen
    Naast het geschil over de smaak, betwiste Heksenkaas ook nog drie merkaanvragen van Witte Wievenkaas. Één voor het woord WITTE WIEVENKAAS, één voor een logo en één voor zijn verpakking.

    De rechter oordeelde dat de merken er wel anders uit zagen en dat ze niet hetzelfde klonken, maar dat de betekenis van de woorden Witte Wieven en Heksen wel bijna hetzelfde was. En omdat het bij beiden om een kaasje ging, kunnen deze kaasjes verward worden als ze worden gekocht.
    De betekenis van de merken speelde hier dus een grotere rol dan de andere elementen. Volgens de rechten “kent een deel van de kopers van de kaasjes “witte wieven” als “veelal geïsoleerd levende vrouwelijke magische wezens met veelal kwaadaardige bedoelingen, die angst in boezemen en daarmee als een soort heksen functioneren”. Beiden zijn volgens de rechter “bovennatuurlijke magische vrouwelijk verschijningen met een negatieve betekenis”. Kortom, de betekenis van beide merken lag zo dicht bij elkaar dat er verwarring onder de consumenten zou kunnen ontstaan.

    Deze brede interpretatie van een concept is goed nieuws voor de houders van A-merken, zij genieten op deze manier een grote bescherming. De vraag is of de begripsmatige overeenstemming tussen merken in deze uitspraak niet te belangrijk wordt gemaakt. Het kan niet de bedoeling zijn dat een concept achter een merk ervoor zorgt dat alles wat samenhangt met dat concept wordt uitgesloten voor concurrenten. In dit geval was het maar de vraag of het achterliggende concept belangrijker was dan de visuele verschillen en de verschillen in klank. Zou de consument echt in verwarring zijn geraakt?

    In ieder geval was dit de beslissing van de rechter. We zien tegenwoordig redelijk veel uitspraken waar het meeliften op een concept achter een merk van een ander bestraft wordt. Het is dus zaak om een eigen koers te varen en met het concept achter een merk wat meer afstand te nemen van het A-merk. U kunt altijd contact met ons opnemen bij vragen over uw nieuwe product of merk, het liefst vóór introductie.


    Wilt u meer informatie over merken?  Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.



    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken