nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Barbie als cash cow

    • Merken
    • Legal

    Lotte Leek

    Trainee Trademark attorney

    Hoe verdien je geld aan je merkrechten?

    De wereld kleurt de laatste weken onmiskenbaar roze, en dit heeft alles te maken met de nieuwste Barbie-film die sinds 19 juli in de bioscoop draait. Enkele dagen na de release was de film al de best bekeken film van het jaar. De film van regisseur Greta Gerwig heeft al ruim 1 miljard dollar opgebracht, waarmee Barbie nu al een plek heeft veroverd in de top-50 van films met de hoogste wereldwijde opbrengst. En aangezien de film nog steeds draait in de bioscoopzalen, zal dit bedrag ongetwijfeld nog toenemen. 

    Kortom, de film “Barbie” is, net als de plastic pop met haar kenmerkende grote ogen en glimlach, ongekend populair. Waar men meestal niet bij stilstaat, is hoe het speelgoedbedrijf Mattel, de eigenaar van de Barbie merkrechten, een flinke duit verdient met behulp van haar intellectuele eigendomsrechten.

    Hoe werkt dit precies?
    Zoals ik aan het begin van deze blog aangaf, kleurt de wereld roze en dat levert geld op. Het kan je bijna niet zijn ontgaan, maar Barbie-merchandise is de afgelopen maanden overal opgedoken. Zo lanceerde Burger King Brazilië bijvoorbeeld een speciale cheeseburger met spek en een knalroze saus om de filmrelease te vieren. Uiteraard geserveerd met een roze vanille milkshake en een donut met een roze glazuurlaag.

    Tieners en andere fervente Barbie-fans haastten zich massaal naar Zara-winkels om de Barbie-collectie aan te schaffen, die in no-time was uitverkocht. Deze collectie bevatte onder andere de iconische geruite jurk die ook in de film te bewonderen is, evenals vele andere trendy Barbie-kledingstukken. Maar Zara is niet de enige speler in dit veld. Bedrijven als GAP, C&A, Aldo, Primark, Boohoo, NYX, Boohoo, vanHaren en Crocs hebben allemaal hun eigen Barbie-merchandise uitgebracht die als warme broodjes over de toonbank vlogen.

    Maar deze bedrijven mogen natuurlijk niet zomaar roze Barbie-schoenen of truien met de tekst ‘I’m Kenough’ erop produceren en verkopen. Mattel, eigenaar van de merkrechten van Barbie (en niet te vergeten: Ken), heeft in principe het alleenrecht op deze exploitatie, tenzij ze toestemming verlenen voor het gebruik van deze rechten. 

    En hoewel ik persoonlijk enige twijfel heb over het al dan niet dragen van roze clogs van het merk Crocs door Barbie zelf, heeft Mattel wel degelijk toestemming verleend voor het uitbrengen van de roze Barbie-instappers. Dit gebeurt doorgaans via een licentieovereenkomst. Hierin staat Mattel, de licentiegever, toe dat de licentienemer (zoals Crocs) de merkrechten van Mattel mag gebruiken voor doeleinden zoals productie, distributie, verkoop of promotie. In ruil hiervoor ontvangt Mattel royalty’s, dit kan een vast bedrag zijn, maar ook een percentage van de opbrengst van de Barbie-merchandise. Ka-ching ka-ching voor Mattel dus.

    Wil je meer informatie over merkrechten of ben je benieuwd of jouw product in aanmerking komt voor bescherming? Neem dan vrijblijvend contact op met ons team van gemachtigden, zij staan graag voor je klaar!

    Het 'Handboek merkbescherming' behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen van merken en modellen.

    Download Handboek Merkbescherming

    crocs-1

    ©CROCS 

    aldo-1
    © ALDO   
    heinz-1
    © HEINZ
    zara-1
    © ZARA
    zara2
    © ZARA

    Lotte Leek

    Trainee Trademark attorney

    Telefoon

    +31 40 243 37 15

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken

    Spreken is zilver, zwijgen goud? Lang niet altijd!

    • Patenten
    • Legal

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Van innovatie naar imitatie: dupe producten

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen
    • Legal