nl

    Terug naar overzicht

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Het is niet de eerste keer dat Lidl de grenzen van het merkenrecht opzoekt. Van ontbijtkoekrepen en chocoladepasta tot drop en dranken: menig product van deze supermarktketen kietelt of schuurt merk- auteurs- of anderszins -rechtelijk aan tegen die van anderen, meestal grote gevestigde merken.

     

    En hoewel dit meerdere supermarkten niet per se vreemd is, lijkt met name Lidl bekend met de lijntjes van auteursrechten en zelfs slaafse nabootsing en kleurt ze die op eigen wijze in. Niet zelden buiten de lijntjes.

    Want het is nog oktober 2023 geweest dat het Hof slaafse nabootsing aannam in het conflict tussen Lidl en Hema rondom de letterkratten. In 2022 werd Lidl bevolen om de voorraad chocoladepaashazen te vernietigen: die kwamen te dicht in de buurt bij die van Lindt. En uiteindelijk eindigde de bierenruzie in een schikking – overigens nadat de voorzieningenrechter Lidl in 2019 nog in het gelijk had gesteld - maar velen zullen zich nog de kwestie met Grolsch herinneren die op basis van Kornuit® Lidl betichtte van merkinbreuk vanwege het aanbieden van Kordaat bier.

    En nu is er de nieuwe verpakking van de frisdrankflessen. De oude met de nieuwe vergelijkend, laten een grote stap dichterbij de A-merken zien. De naam Freeway die eerst nog de logo’s domineerde, is flink gekrompen en heeft plaatsgemaakt voor een oranje etiket, met tekst in een cirkel (doorsnee van een sinaasappel), een groen blaadje. De kleuren op het etiket zijn oranje, wit, blauw en groen. Van al het voorgaande is ook sprake bij de sinasfles van het A-merk. Bij de cola is de overeenstemming ook meteen duidelijk: beide etiketten zijn rood met witte letters, waarbij de schrijfwijze opvallend op elkaar lijkt.

    Lotte Freeway

    Of er sprake zal zijn van inbreuk en op welke wijze is de vraag. En bovendien is het de vraag of een rechter zich erover zal buigen. Want zijn de A-merken bereid publiciteit te zoeken. En bovendien staan partijen in een contractuele relatie met elkaar, althans Lidl is ook aanbieder van de A-merken.

    Met deze weekfolder bereikt Lidl in ieder geval niet alleen de lezer van de folder maar meteen een groot publiek. Want dergelijke kwesties halen vaak het nieuws. En de marketingregel praat over me, negatief of positief, maar praat over me lijkt Lidl niet vreemd.

    Dat mag zo zijn voor Lidl maar het geldt waarschijnlijk niet voor iedereen dat ook negatieve publiciteit welkom is. En u zit er waarschijnlijk ook niet op te wachten. Want in de meeste gevallen van (beweerdelijke) inbreuk is het niet de bedoeling aan te haken bij een ander merk. En is er van opzet geen sprake. Vaak gaat het om merken gevoerd worden zonder vooronderzoek. Onderzoek naar oudere merkrechten bijvoorbeeld.

    En dat is precies de reden waarom we graag naast onze cliënten staan en samen optrekken. Zodat we weten als er een nieuwe lijn wordt ontwikkeld, je nieuwe product op de markt komt, er in nieuwe landen bescherming nodig is. Dan denken we mee, voeren we onderzoeken uit, adviseren we over de mogelijkheden en zorgen we voor de bescherming die nodig is.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Hoever reikt het merkrecht van LEGO?

    • Merken
    • Legal