nl

    Terug naar overzicht

    Introductie van een merk in een nieuwe markt

    • Merken

    Taco Bell volgt daarmee Dunkin’ Donuts (herintroductie in Nederland vorige week in Amsterdam) en mogelijk komen in de toekomst TGI Friday’s, Five Guys en Pizza Hut ook (weer) naar Nederland.

    Het bericht deed denken aan de trajecten die wij ook zo vaak doen met onze cliënten: de introductie van een gevestigd merk in een nieuwe markt. Aan de ene kant heb je de situatie dat je een nieuwe markt voor het eerst betreedt (zoals Taco Bell) en aan de andere kant heb je de situatie dat je “even weg” bent geweest en nu weer actief wordt (zoals Dunkin’ Donuts en Pizza Hut). Wat moet je in beide gevallen doen op het gebied van intellectuele eigendom om te zorgen dat je introductie zo soepel mogelijk verloopt?

    Merkonderzoek
    Zonder ongestoord monopolie in het beoogde land kan een introductie van een merk eigenlijk niet succesvol zijn. De eerste stap is daarom het doen van een merkonderzoek in het land waar het merk geïntroduceerd wordt. Eerdere merkregistraties buiten het nieuwe gebied gelden daar immers niet, merken gelden per land. Het kan zomaar zijn dat het merk of een vergelijkbaar merk daar al geregistreerd is. Niet in de minste van de ons bekende gevallen is dit reeds gebeurd door een distributeur of een concurrent.

    Ook als je al eerder actief bent geweest in een land is een onderzoek noodzakelijk. De situatie kan bij herintroductie veranderd zijn. Bijvoorbeeld door eigen merkrechten die vervallen zijn, of door merkrechten van derden die geprofiteerd hebben van de afwezigheid in het betreffende land.

    Handelsnaamonderzoek
    Een onderzoek naar handelsnamen is net zo belangrijk. In veel landen kan een jongere handelsnaam roet in het eten gooien van een latere merkaanvrage. Het is dus zaak om te bekijken welke handelsnamen er reeds bestaan. Vaak kunnen lokale contacten helpen met het bekijken van het lokale handelsregister, maar ook meer specifieke onderzoek via onze agenten kunnen veel voorkomen.

    Ook voor handelsnamen geldt dat een eerdere afwezigheid niet betekent dat je bij herintroductie vrij spel hebt. Handelsnaamrechten zijn vaak geldig doordat een handelsnaam gebruikt wordt in het economisch verkeer. Zodra dit niet meer het geval is, vervalt het recht.

    Domeinnamen
    Een ander onderzoek betreft de domeinnamen. Zijn deze in het betreffende land nog beschikbaar? Zijn domeinen geclaimd en zijn deze terug te kopen of terug te eisen? Ook de situatie dat een concurrent of distributeur uw merk in zijn domeinnaam gebruikt is ongelukkig als u zelf de betreffende markt betreedt. Conflicten hierover moeten naar lokaal recht worden uitgevochten, dus het is belangrijk dit van te voren goed uit te zoeken.

    Bij herintroductie van een merk moet goed gekeken worden of eerdere domeinen niet zijn vervallen of verkocht. En een hernieuwd onderzoek naar wat er in de tussentijd is geregistreerd aan domeinen met het merk is uiteraard ook aan te raden.

    Onderzoek, onderzoek, onderzoek
    Kortom, de introductie van een merk in een nieuw gebied verdient voorwerk. Laten we hopen dat Taco Bell en al die anderen hun huiswerk goed hebben gedaan!


    Wilt u meer informatie over merken?  Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Lego wint rechtszaak tegen Wibra over (bloem) bouwpakketjes

    • Merken
    • Legal

    De Wibra 'Lego' bloemen

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Het Europees Hof: Vegetarische Hamburger Mag Gewoon Hamburger Heten

    • Merken
    • Legal