nl

    Terug naar overzicht

    Het belang van onderscheidend vermogen: Het Batman-logo in de rechtszaal

    • Merken

    Een van de criteria waaraan een merkregistratie moet voldoen, is het bezitten van onderscheidend vermogen. Merkenaanvragen zonder onderscheidend vermogen worden geweigerd door het betreffende merkenbureau. Maar wat houdt onderscheidend vermogen eigenlijk in? 

    Een merk moet duidelijk verschillen van andere merken binnen dezelfde branche of industrie, zodat een consument een weloverwogen keuze kan maken. Als een merk te beschrijvend of algemeen is, ontbreekt het aan onderscheidend vermogen. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is dat een appelteler geen logo van een appel mag registreren, maar een technologiebedrijf daarentegen wel. Dit komt doordat een appel geen associatie heeft met telefoons en computers, maar natuurlijk wel met appels zelf. Steve Jobs heeft hierin verandering weten te brengen. Een appel met een hap eruit wordt nu direct geassocieerd aan Apple en haar producten, en onderscheid zich daarmee van andere technologiebedrijven op de markt. Consumenten weten wanneer ze het logo van een appel op een telefoon zien, ze een product van Apple kopen en niet van Samsung of Huawei. Een ander voorbeeld van onderscheidend vermogen is de directe herkenning wanneer je een grote gele M ziet langs de snelweg. 

    batman logoEn hoe zit dit voor het logo van een zwarte vleermuis binnen een wit ovale omlijsting? Op 1 april 1996 werd dit logo als Europees beeldmerk geregistreerd door DC Comics, een van de grootste Amerikaanse uitgevers van diverse comics met bekende superhelden zoals Batman, Superman, Aquaman en Wonder Woman. 

    Een Italiaans bedrijf stond deze registratie blijkbaar in de weg, aangezien zij een zogenaamde nietigheidsactie indiende. Zij beweerde dat het Batman-logo geen onderscheidend vermogen had. Als deze actie zou slagen, zou het Europese merkrecht van DC Comics uit het merkrenregister worden verwijderd en daarmee zou dit logo zijn bescherming binnen Europa verliezen.

    Gelukkig voor Batman oordeelde de rechter dat het logo voor het relevante publiek duidelijk verwijst naar het personage Batman. Het Italiaanse bedrijf kon geen overtuigende argumenten aandragen om aan te tonen dat het logo onderscheidend vermogen ontbrak. Daarom werd de nietigheidsactie afgewezen. 

    Kortom, het Batman-logo blijft een geldig Europees merkrecht en de bescherming ervan binnen Europa blijft intact. 

    Telefoon

    +31 40 243 37 15

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Lego wint rechtszaak tegen Wibra over (bloem) bouwpakketjes

    • Merken
    • Legal

    De Wibra 'Lego' bloemen

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Het Europees Hof: Vegetarische Hamburger Mag Gewoon Hamburger Heten

    • Merken
    • Legal