Vijf dingen die je als ondernemer moet weten over patenten
Vijf dingen die je als ondernemer moet weten over patenten
Als ondernemer voer je graag je ideeën uit. Echter, wanneer een idee bekend wordt, loop je de kans dat anderen hetzelfde idee gaan uitvoeren. Een patent kan dan uitkomst bieden. In een patent is jou idee beschermd, waarbij je het recht verkrijgt om anderen uit te sluiten van het commercialiseren van je gepatenteerde idee. Een patent kan je dus helpen in je onderneming, maar wat moet je als ondernemer nu echt weten over patenten voordat je eraan begint?

1. Een patent kan voor je werken
Door je idee vast te leggen in een patent, wordt het idee verhandelbaar. Dit heeft als gevolg dat je geld kunt verdienen door je idee te verkopen. Een ander voordeel is dat je veilig in gesprek kunt treden met mogelijke partners of investeerders, zonder dat zij je idee vrijblijvend kunnen kopiëren. Verder kun je rekenen op steun van de overheid. Met een patent kom je namelijk vaak in aanmerking voor subsidies, zoals bijvoorbeeld de innovatiebox, waardoor je minder belasting hoeft te betalen over winst die is toe te wijzen aan het patent. Daarnaast kun je, afhankelijk van je bedrijfsstrategie, licenties uitgeven. Hiermee sta je toe dat een concurrent het idee uitvoert, in ruil voor een redelijke vergoeding. Met een licentie komt er zonder grote inspanning toch geld in het laatje, of kun je met je licentienemer meer draagvlak in de markt creëren. Het patent kan dus voor je onderneming werken.

2. Veel ideeën komen in aanmerking voor een patent
Ondernemers vragen vaak geen patenten aan, omdat ze denken dat hun idee hiervoor niet in aanmerking komt. Dit is vaak onterecht. Een idee hoeft niet high-tech te zijn om in aanmerking te komen. Het hoeft enkel een technisch nieuw en inventief idee te zijn. Met nieuw wordt bedoeld dat het nog niet bestaat, en met inventief dat het niet voor de hand ligt. Wanneer je een idee hebt, waarbij je een technisch kenmerk kunt aanwijzen dat niet aanwezig is in een soortgelijk bekend product, heb je wellicht al een idee dat in aanmerking komt voor een patent.

3. De beschermingsomvang van het patent is van belang
Wanneer iemand zegt een patent te hebben, klinkt dat heel eenduidig. Blijkbaar is er een patent. Echter, de conclusies van het patent bepalen de beschermingsomvang. Hoe breder de omschrijving van de conclusies, hoe groter de beschermingsomvang. Hoe groter de beschermingsomvang, hoe groter de markt die je voor anderen kunt belemmeren. Het is dus geen kwestie van: ‘wel patent of geen patent’, maar meer een kwestie van: ‘hoever strekt de beschermingsomvang?’. Wanneer iemand je aanspreekt op inbreuk, lees dan eerst de conclusies van het patent, want die bepalen de beschermingsomvang.

4. Goedkoper is niet altijd beter
Voor de waarde van het patent is het belangrijk dat je idee goed omschreven is. Het idee moet breed uit te leggen zijn, zodat je een brede beschermingsomvang verkrijgt. Aan de andere kant wil je voldoende terugvalposities, zodat je bij tegenslagen alsnog een sterk patent verkrijgt. Het opstellen van een goede beschrijving kost tijd, en tijd is geld. Een goedkoper patent betekent vaak gewoon dat er minder tijd aan wordt besteed om een sterke patentaanvraag op te stellen. Goedkoper is dus niet altijd beter.

5. Zorg voor een goed businessplan
Gemiddeld kost een goede patentaanvraag, afhankelijk van de moeilijkheid van de techniek, enkele duizenden euro’s. Dit lijkt een grote investering. Echter, als je door je investering geld verdient, is het een investering die elke ondernemer zou maken. Een goed businessplan kan je hierbij helpen. Met het businessplan objectiveer je de verwachtingen van de implementatie van je idee, en maak je concreet hoe je je investering gaat terug verdienen. Met een goed businessplan verklein je dus het risico dat je onnodige kosten maakt. Zorg dus voor een goed businessplan.

Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet om met mij contact op te nemen.

Wilt u meer informatie over patenten? Download dan het (gratis) Handboek Patenten! Het Handboek Patenten behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen je uitvinding tegen namaak.