Het Olympische logo is één van de bekendste logo’s van de wereld en behoort tot de beste gepromote internationale merken. De olympische ringen mogen niet zomaar worden gebruikt of in afbeeldingen worden verwerkt.
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat solidariteit onmisbaar is bij het nastreven van de drie oorsponkelijke olympische begrippen Sneller, Hoger, Sterker aldus Bach de herkozen voorzitter van het IOC. Het motto zou dan ook moeten luiden Sneller, Hoger, Sterker – Samen.
Het motto is aan het einde van de 19e eeuw gekozen door baron Pierre de Coubertin, de bedenker van de Olympische Spelen die ook de olympische vlag ontworpen heeft. Het is een witte vlag met het symbool van vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). Ze zijn zo gekozen omdat elke vlag van een land minstens een van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat. De vijf ringen symboliseren ook passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit.
De Olympische (Zomer)Spelen 2020 staan nu gepland voor 23 juli – 8 augustus. Het logo zoals ooit bedacht en ontworpen door Coubertin, die zelf onder pseudoniem een gouden medaille won op de Olympische Spelen, wordt telkens aan het organiserende land/stad aangepast. Het IOC heeft een groot aantal eigen merken maar ook andere bedrijven hebben ‘olympische’ merken. Het IOC alsook sponsoren beschermen hun auteursrechten en merkrechten zo goed mogelijk. Bij commercieel of promotioneel gebruik moeten er in overleg afspraken worden gemaakt. Het leggen van een associatie is niet zonder meer toegestaan. Dat het logo niet zomaar te gebruiken is, is wel duidelijk gezien de vele merkregistraties maar hoe zit het bijvoorbeeld met het woord OLYMPISCH waar ook een merkrecht op rust en geregistreerd is voor veel klassen. Betekent dat dat niemand #OLYMPISCH mag gebruiken?
Merken mogen niet zomaar door iedereen gebruikt worden. Je mag geen afbreuk doen aan het merk, niet doen of je gelieerd bent aan het merk en je mag ook geen ongerechtvaardigd voordeel trekken. Vooral die laatste twee zullen een rol spelen bij de beslissing van de IOC om ondernemingen te verbieden bepaalde merken bijvoorbeeld als hashtag te gebruiken.
Een sponsor van een sporter, die geen sponsor van de Spelen is, zou wel een sponsor van de Spelen kunnen lijken door de merken van de Spelen te gebruiken. Zo zouden juist andere ondernemingen, die graag gebruik willen maken van de populariteit van de Spelen, de merken kunnen gebruiken om meer klanten te trekken of meer producten of diensten te verkopen. Dat mag niet, zonder toestemming van de merkhouder.
Laten we even een zijstap doen naar de recente ‘flesjesactie’ van sterspeler Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie een trend zette door demonstratief twee flesjes Coca Cola opzij te zetten waarna hij een flesje mineraalwater tevoorschijn haalde. Coca Cola, officiële sponsor, van UEFA , niet van Ronaldo, was op zijn zachts gezegd ‘not pleased’ en heeft haar beurwaarde met miljarden zien dalen. De landen hebben contractuele verplichtingen jegens een sponsor die niet zomaar door een speler aan de kant geschoven kan worden. Dat mag dus ook niet, zonder toestemming van de merkhouder.
Het probleem is dat behalve dat er veel merken zijn die bij de Olympische Spelen horen, het ook een social event is waar iedereen over moet kunnen praten. Er mag geen alleenrecht op gewone woorden bestaan. Gewone woorden zijn lastig om te registreren als merk maar toch is het gelukt OLYMPISCH als woordmerk geregistreerd te krijgen bijvoorbeeld. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat anderen dat woord niet meer kunnen gebruiken. Dit betekent dan ook dat iedereen die het niet commercieel wil gebruiken, wel met merk en hashtags mag gebruiken, en dat ondernemingen de Olympische spelen best mogen benoemen, zolang ze geen ongerechtvaardigd voordeel trekken.
Op naar de Spelen #tokio2021#passie#vertrouwen#overwinning#ethiek#sportiviteit#samen
Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben neem dan contact met mij op.
Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!
Het motto is aan het einde van de 19e eeuw gekozen door baron Pierre de Coubertin, de bedenker van de Olympische Spelen die ook de olympische vlag ontworpen heeft. Het is een witte vlag met het symbool van vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). Ze zijn zo gekozen omdat elke vlag van een land minstens een van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat. De vijf ringen symboliseren ook passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit.
De Olympische (Zomer)Spelen 2020 staan nu gepland voor 23 juli – 8 augustus. Het logo zoals ooit bedacht en ontworpen door Coubertin, die zelf onder pseudoniem een gouden medaille won op de Olympische Spelen, wordt telkens aan het organiserende land/stad aangepast. Het IOC heeft een groot aantal eigen merken maar ook andere bedrijven hebben ‘olympische’ merken. Het IOC alsook sponsoren beschermen hun auteursrechten en merkrechten zo goed mogelijk. Bij commercieel of promotioneel gebruik moeten er in overleg afspraken worden gemaakt. Het leggen van een associatie is niet zonder meer toegestaan. Dat het logo niet zomaar te gebruiken is, is wel duidelijk gezien de vele merkregistraties maar hoe zit het bijvoorbeeld met het woord OLYMPISCH waar ook een merkrecht op rust en geregistreerd is voor veel klassen. Betekent dat dat niemand #OLYMPISCH mag gebruiken?
Merken mogen niet zomaar door iedereen gebruikt worden. Je mag geen afbreuk doen aan het merk, niet doen of je gelieerd bent aan het merk en je mag ook geen ongerechtvaardigd voordeel trekken. Vooral die laatste twee zullen een rol spelen bij de beslissing van de IOC om ondernemingen te verbieden bepaalde merken bijvoorbeeld als hashtag te gebruiken.
Een sponsor van een sporter, die geen sponsor van de Spelen is, zou wel een sponsor van de Spelen kunnen lijken door de merken van de Spelen te gebruiken. Zo zouden juist andere ondernemingen, die graag gebruik willen maken van de populariteit van de Spelen, de merken kunnen gebruiken om meer klanten te trekken of meer producten of diensten te verkopen. Dat mag niet, zonder toestemming van de merkhouder.
Laten we even een zijstap doen naar de recente ‘flesjesactie’ van sterspeler Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie een trend zette door demonstratief twee flesjes Coca Cola opzij te zetten waarna hij een flesje mineraalwater tevoorschijn haalde. Coca Cola, officiële sponsor, van UEFA , niet van Ronaldo, was op zijn zachts gezegd ‘not pleased’ en heeft haar beurwaarde met miljarden zien dalen. De landen hebben contractuele verplichtingen jegens een sponsor die niet zomaar door een speler aan de kant geschoven kan worden. Dat mag dus ook niet, zonder toestemming van de merkhouder.
Het probleem is dat behalve dat er veel merken zijn die bij de Olympische Spelen horen, het ook een social event is waar iedereen over moet kunnen praten. Er mag geen alleenrecht op gewone woorden bestaan. Gewone woorden zijn lastig om te registreren als merk maar toch is het gelukt OLYMPISCH als woordmerk geregistreerd te krijgen bijvoorbeeld. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat anderen dat woord niet meer kunnen gebruiken. Dit betekent dan ook dat iedereen die het niet commercieel wil gebruiken, wel met merk en hashtags mag gebruiken, en dat ondernemingen de Olympische spelen best mogen benoemen, zolang ze geen ongerechtvaardigd voordeel trekken.
Op naar de Spelen #tokio2021#passie#vertrouwen#overwinning#ethiek#sportiviteit#samen
Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben neem dan contact met mij op.
Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!