nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Odido®: Introductie nieuwe merknaam versus lokaal ouder recht

    • Merken

    Renate Pouw

    European and Benelux trademark attorney | Partner

    Windkracht 8 of storm in een glas water?

    T-Mobile is samengevoegd met dochteronderneming Tele2, samen gaan ze onder een nieuwe naam verder: Odido.

    Organisatorisch een knappe prestatie, in 48 uur tijd zijn meer dan 100 winkels in heel NL omgebouwd en heeft al het personeel nieuwe werkkleding ontvangen. 

    Merkenrechtelijk is zo’n lancering evenzo een prestatie. Het succesvol introduceren van een nieuwe merknaam vergt een strak uitgewerkt plan en voorwerk. Vaak start zo’n proces met een korte lijst van mogelijke nieuwe namen. Door het verrichten van voorafgaand gelijkenis onderzoek, in de van belang zijnde merkenregisters, wordt een risico inventarisatie gedaan.  Stap voor stap wordt gewerkt naar een definitieve naam, met zo min mogelijk risico’s. 

    Voor Nederlandse bedrijven start dit met het Benelux merken register en het EU merkenregister. Minstens zo belangrijk zijn de domeinnamen, is de gewenste extensie nog vrij? Beide registeronderzoeken vormen een uitdaging, bij domeinnamen wordt bovendien geen onderscheid gemaakt in dienst of product. Dit is bij merken anders. In het merkenregister kunnen identieke merken naast elkaar bestaan, zo lang de merken geldigheid hebben voor verschillende producten en of diensten. Denk bijvoorbeeld aan Dove, een merk voor zowel chocolade als een verzorgingslijn. 

    De keuze voor een al bestaande naam is niet zonder risico. Het gebruik van een identieke naam stuit nu eenmaal sneller en op meer weerstand dan een gelijkende naam. Emotioneel en commercieel. Zo stuitte deze zomer nog een groot hoofdstedelijk museum na de grootse lancering van haar nieuwe naam – de tasjes waren al gedrukt – op terechte bezwaren van een Belgisch kunsttijdschrift. Beter weet en tackel je zulke bezwaren van tevoren dan achteraf. Dat scheelt veel tijd, nog meer geld en vooral ook ongevraagde publiciteit.

    Zo hier de Poolse supermarkt met dezelfde naam Odido, gevestigd in Enschede. Deze supermarkt handelt al verschillende jaren onder de identieke naam Odido en voelt zich onaangenaam verrast. Vraag is nu of dit juridisch een gegronde klacht is, had deze supermarkt bijvoorbeeld merkrechten? En zo ja, voor welke activiteiten? Voor zover ons bekend heeft de supermarkt helaas geen merkrecht, enkel handelsnaamrechten voor een (Poolse) supermarkt. Saillant detail is dat op naam van de Duitse Metro Group, wel een Merkinschrijving Odido bestaat, uit 2012. Deze had zich mogelijk kunnen verzetten tegen de merkregistraties van Odido. Dit merk is overigens een woord-/beeldmerk en heel afwijkend van het nieuwe ODIDO.  

    Achter de schermen zou een gebaar gemaakt kunnen worden door T-Mobile, dat is aan de partijen zelf. Juridisch lijkt het erop dat de discussie in de media een storm in een glas water vormt.  De ODIDO® merken van T-Mobile zijn in ieder geval met succes en zonder opposities geregistreerd. 

    Denkt u na over de introductie van een nieuwe naam? Neem zeker contact met ons op. 

    Renate Pouw

    European and Benelux trademark attorney | Partner

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Keurmerk voor influencers gelanceerd: grote merken stellen het verplicht

    • Merken
    • Legal

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal