Feit: ……… als u het merk gebruikt en dit gebruik documenteert. Een belangrijk kenmerk van merkrechten is dat ze eeuwigdurend zijn, als deze elke 10 jaar worden verlengd. Dit biedt de ondernemer een sterke positie in de markt en vormt een belangrijk voordeel ten opzichte van patent- en / of modelrechten, met een beperkte levensduur.
Naast periodieke verlenging is er nog een aspect om rekening mee te houden. Om een merkrecht in stand te houden, dient de merkhouder een merk aantoonbaar te gebruiken. Dit is zeer belangrijk en wordt in de praktijk soms onderschat.
De eerste jaren heeft een merkhouder alle tijd en ruimte om het merk te lanceren en een positie te verwerven in de markt. Vanaf een aantal jaren na inschrijving (meestal 5) dient het merk gebruikt te worden, de zogeheten “gebruiksplicht”. Wordt het merk na 5 jaar niet gebruikt, heeft een andere partij de optie om het verval van het merkrecht te vorderen. Een inschrijving vervalt niet automatisch.
Doel van deze gebruiksplicht is dichtslibben van het merkenregister tegen te gaan. En verder, om merkhouders niet ongerechtvaardigd een monopolierecht te geven. Op zich een rechtvaardige maatregel, anders zouden sommige bedrijven de markt – eeuwig - kunnen afschermen.
De kans dat een merkhouder met deze gebruiksplicht wordt geconfronteerd is groot. Was vroeger een gang naar de rechter nodig om een merkinschrijving door te laten halen, tegenwoordig kan dit heel eenvoudig via een administratieve procedure. De merkhouder zal dan moeten aantonen dat dit verzoek ongegrond is, door het overleggen van gebruiksmateriaal van het merk.
Deze gebruiksplicht geldt ook als de merkhouder merkinbreuk wilt tegengaan. Als het ingeroepen merkrecht gebruiksplichtig is, zal de andere partij als eerste wijzen op de gebruiksplicht. De merkhouder moet dan gebruik kunnen aantonen voordat hij zijn recht kan halen. Dit voelt onrechtvaardig en onredelijk maar is wel de praktijk, tenminste in de Benelux en de EU.
Tussen gebruik hebben en aantonen, blijkt in de praktijk nog al eens een behoorlijke ruimte te liggen. Hierbij geven wij u graag enkele voorbeelden:
Vanzelfsprekend ondersteunen wij u graag in dit proces. Als u vragen heeft over deze gebruiksplicht, neemt u dan vrijblijvend contact op met uw vaste merkengemachtigde of stuur een bericht naar markyourbrand@aomb.nl
Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!
De eerste jaren heeft een merkhouder alle tijd en ruimte om het merk te lanceren en een positie te verwerven in de markt. Vanaf een aantal jaren na inschrijving (meestal 5) dient het merk gebruikt te worden, de zogeheten “gebruiksplicht”. Wordt het merk na 5 jaar niet gebruikt, heeft een andere partij de optie om het verval van het merkrecht te vorderen. Een inschrijving vervalt niet automatisch.
Doel van deze gebruiksplicht is dichtslibben van het merkenregister tegen te gaan. En verder, om merkhouders niet ongerechtvaardigd een monopolierecht te geven. Op zich een rechtvaardige maatregel, anders zouden sommige bedrijven de markt – eeuwig - kunnen afschermen.
De kans dat een merkhouder met deze gebruiksplicht wordt geconfronteerd is groot. Was vroeger een gang naar de rechter nodig om een merkinschrijving door te laten halen, tegenwoordig kan dit heel eenvoudig via een administratieve procedure. De merkhouder zal dan moeten aantonen dat dit verzoek ongegrond is, door het overleggen van gebruiksmateriaal van het merk.
Deze gebruiksplicht geldt ook als de merkhouder merkinbreuk wilt tegengaan. Als het ingeroepen merkrecht gebruiksplichtig is, zal de andere partij als eerste wijzen op de gebruiksplicht. De merkhouder moet dan gebruik kunnen aantonen voordat hij zijn recht kan halen. Dit voelt onrechtvaardig en onredelijk maar is wel de praktijk, tenminste in de Benelux en de EU.
Tussen gebruik hebben en aantonen, blijkt in de praktijk nog al eens een behoorlijke ruimte te liggen. Hierbij geven wij u graag enkele voorbeelden:
- - Zijn uw brochures gedateerd, of voorzien van een herleidbare code?
- - Vermelden uw facturen de merknaam en de betreffende producten?
- - Maakt u periodiek screenshots van uw website? Per land?
- - Heeft u een catalogus (online of offline) van alle producten?
- - Bewaart u prototypes of voorbeelden van de verpakkingen?
- - Documenteert u deelname aan externe events zoals beurzen?
- Door hier ieder jaar op een vast moment even aandacht aan te geven – bijvoorbeeld als goed voornemen van het nieuwe jaar – kunt u een hoop problemen voorkomen.
Vanzelfsprekend ondersteunen wij u graag in dit proces. Als u vragen heeft over deze gebruiksplicht, neemt u dan vrijblijvend contact op met uw vaste merkengemachtigde of stuur een bericht naar markyourbrand@aomb.nl
Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens hier een kijkje!