nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Je slogan beschermen als merk: waarom is het nodig en hoe werkt het?

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Ik merkte onlangs dat er bij cliënten ineens een opvallend groot aantal vragen was over het beschermen van een slogan als merk.

    Begrijpelijk: een goede slogan kan een bedrijf bekend maken bij de consument en in dat geval wil je er voor zorgen dat jouw slogan van jou blijft en niet gekopieerd wordt door anderen. De eerste bescherming die dan in gedachten komt is het merkrecht. Dit recht zorgt ervoor dat je een monopolie krijgt op tekens en uitingen die een bedrijf onderscheiden van andere bedrijven. Maar kan dat wel met een slogan? En zo ja, hoe dan?


    Kan ik een slogan als zodanig als merk beschermen?

    Een merk is een onderscheidingsteken en om een merk te kunnen zijn, moet een slogan aan dezelfde eisen voldoen als andere merken. Een merk moet geschikt zijn om producten of diensten te onderscheiden van andere producten of diensten. Dit is een simpele eis die geldt voor alle soorten merken, en slogans worden niet anders beoordeeld.

    Een consument moet een slogan dus kunnen verbinden aan een product. Als een slogan eenmaal bekend is geworden bij de consument, dan kan dat makkelijker het geval zijn. Als ik zeg: “Er is geen betere” dan denkt u aan …. Of als ik zeg “Let’s make things better”… juist.

    Voor nieuwe slogans is dat niet zo gemakkelijk te bewijzen, omdat men niet kan aantonen dat de consument de link met de producten of diensten gaat leggen. De instanties moeten het onderscheidend vermogen dan uitsluitend uit de slogan zelf halen.


    Welke eigenschappen moet een slogan dan hebben?

    Uiteindelijk komt het er op neer dat de slogan “vindingrijk” moet zijn, bijvoorbeeld als de slogan een dubbele betekenis heeft, een onverwachte wending bevat of een taalgrap in zich heeft. Hoe meer je over een slogan na moet denken, hoe meer kans op een succesvolle registratie.

    Slogans die enkel aanprijzend zijn (“wij zijn de beste”), beschrijvend voor de producten of diensten (“de groene energieleverancier”) of bestaan uit een normale generieke zin (“wij komen bij u thuis”), komen niet in aanmerking.


    Wat als mijn slogan niet voldoende onderscheidend blijkt te zijn?

    Als een slogan van zichzelf niet voldoende onderscheidend is, dan kan deze samen met een hoofdmerk worden vastgelegd. Het is dan wel goed om te beseffen dat de bescherming ziet op het geheel: het merk én de slogan samen. De slogan in een dergelijk merk is dus niet automatisch los van het hoofdmerk beschermd. Het hoofdmerk blijft in het merk vaak het belangrijkste element in het geheel.

    De daadwerkelijke bescherming voor de slogan die op deze manier verkregen wordt, is afhankelijk van de exacte omstandigheden. Hoe onderscheidend is het hoofdmerk, hoe onderscheidend is de slogan van zichzelf, in welke mate is het merk en de slogan een eenheid, wat is de totaalindruk van het geheel? De bescherming voor een slogan die op deze manier verkregen wordt is dus niet altijd maximaal, maar wel beter dan helemaal geen bescherming.


    Vastleggen of niet?

    Concluderend: een onderscheidende slogan verdient bescherming. Het kan een zelfstandig merk zijn, waarmee de beste bescherming verkregen wordt. Maar ook in het geval van een minder onderscheidende slogan zijn er mogelijkheden.


    Wenst u meer informatie over het registreren van uw slogan? Download dan onze brochure over slagzinnen en merken of neem contact met ons op.

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken