Aan het einde van de zomer hebben we zo onze rituelen.
Op de terugweg van vakantie met de kinderen eten bij de McDonald’s is er daar één van. Hierbij werd ik deze vakantie verrast door de kracht van een sterk merk. De letter M wordt al sinds jaar en dag door onze kinderen herkend, was het aanvankelijk de beginletter van de naam van één van de kinderen, al gauw werd dit opgevat als het symbool voor goudgele frietjes.
In de discussie wat een merk kan zijn blijft de gele M bovenop een lange paal een prachtig voorbeeld, een enkele letter welke symbool staat voor een snelle maaltijd bestaande uit een hamburger, friet en frisdrank. Want laten we wel wezen, het menu is beperkt of op zijn minst overzichtelijk te noemen…
Kan één enkele letter een merk zijn?
De meeste merkeninstanties accepteren een enkele letter of een kleur niet gemakkelijk als merk. Ratio hierachter is dat de consument dergelijke tekens minder snel als merk zal beschouwen. Dit is naar mijn mening onjuist. De essentie van een merk is dat het dient ter onderscheiding c.q. aanduiding van de herkomst van waren afkomstig van een bepaalde onderneming. Dat dit niet beperkt is tot mooie fantasie woorden welke een x aantal letters bevatten, toomt bijgaande foto. De letter M is in het geheel niet zichtbaar, en toch is dit halve gebouw voor onze kinderen voldoende om de herkomst te herkennen. Zelfs als de frequentie van een bezoek eenmaal per jaar is! Hoe bedoel je, dit kan geen merkfunctie vervullen?
Uiteraard is McDonald’s een uitzonderlijk bekend merk en geldt deze mate van herkenning niet voor elk merk. Toch zijn er ook veel voorbeelden van sterke merken welke jonger zijn of nationaal georiënteerd, en volgens de letter van de wet en de beoordeling van de instanties niet direct voor merkbescherming in aanmerking komen. Denk bijvoorbeeld aan BOOKING.COM welke naam door de instanties zeer waarschijnlijk als puur beschrijvend wordt beoordeeld. Of in eigen land, het rode vierkant van HEMA.
Bouw een onderscheidend merk
Als u met een merk aan de slag gaat, bouw aan een sterk fundament om uw product of dienst te onderscheiden in de markt. Ook al loopt u in eerste instantie tegen een barrière op bij het vastleggen van uw merk, laat u als ondernemer en merkhouder niet te snel ontmoedigen. Het bouwen aan een sterk merk is zeer wel mogelijk en zelfs sterk aan te raden. Hiervoor een paar tips:
- Kies een merknaam welke internationaal bruikbaar en uitspreekbaar is
- Gebruik uw merk consequent in dezelfde uitvoering
- Verricht registraties voor de elementen afzonderlijk (naam/kleur/logo)
- Wees zuinig met het doorvoeren van aanpassingen, of doe dit stapsgewijs
- Bescherm uw merk met een goede merkbewaking zodat u weet wat er in de markt gebeurt
Met bovenstaande tips bouwt u vanzelf aan een sterk merk, even sterk als het gebouw op dit vakantie plaatje. Mocht u aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, neem dan vooral contact met mij op. Ook bij het beoordelen van uw merk ben ik u graag van dienst.
Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.