Hof van Justitie oordeelt over de rode zool van de schoenen van Louboutin!
Na het oordeel van het Hof van Justitie (hierna: Hof) kan het rode zoolmerk van Louboutin mogelijk tóch een geldig merk zijn.
Schoenenwinkel VanHaren en Louboutin zijn sinds 2013 verwikkeld in een juridische strijd rondom de verkoop van damesschoenen met een rode zool. Tijdens deze procedure voerde VanHaren aan dat het rode zool merk van Louboutin nietig was omdat; ‘’het teken bestaande uit een op de zool van een hooggehakte schoen aangebrachte kleur’’, de wezenlijke waarde aan de waar geeft en zo een van merkbescherming uitgesloten vorm zou zijn.
Volgens het Hof moet het zo worden uitgelegd dat dit teken in kwestie niet uitsluitend bestaat uit de vorm voor een zool van een schoen met hoge hakken. Met andere woorden, het rode zool merk van Louboutin valt niet onder het verbod tot inschrijving van vormen. En dat is goed nieuws voor Louboutin.
Maar wat voor type merk is het dan wel?
Kijkend naar de gebruikte afbeelding, zien we weliswaar de contouren van de schoen, maar deze is in stippellijnen weergegeven. Volgens de toegevoegde beschrijving in de merkaanvrage, maakt de vorm ook geen deel uit van het merk maar heeft het slechts tot doel om de plaats van de aangevraagde rode kleur duidelijk te maken. Het Hof zegt nu, dat een kleur als zodanig, zonder ruimtelijke afbakening, geen vorm kan zijn. Hiermee zegt het Hof alleen nog niet wat voor type merk het dan wel is. Zo zegt het Hof niet expliciet dat het teken bijvoorbeeld wel een positiemerk is. Dat zou de zaak voor Louboutin nog beter hebben gemaakt.
Wel dient het rode zoolmerk volgens het Hof als herkomstaanduiding voor het relevante publiek.
Met deze uitspraak lijkt het erop, dat een stap richting de overwinning voor Louboutin is gezet en dat VanHaren inbreuk maakt met haar hooggehakte schoenen met rode zolen.
Daarnaast is het zeker ook positief voor de merkhouders, aangezien het Hof met dit oordeel de ontwikkeling van geldige non-traditionele merken voortzet!
Schoenenwinkel VanHaren en Louboutin zijn sinds 2013 verwikkeld in een juridische strijd rondom de verkoop van damesschoenen met een rode zool. Tijdens deze procedure voerde VanHaren aan dat het rode zool merk van Louboutin nietig was omdat; ‘’het teken bestaande uit een op de zool van een hooggehakte schoen aangebrachte kleur’’, de wezenlijke waarde aan de waar geeft en zo een van merkbescherming uitgesloten vorm zou zijn.
Volgens het Hof moet het zo worden uitgelegd dat dit teken in kwestie niet uitsluitend bestaat uit de vorm voor een zool van een schoen met hoge hakken. Met andere woorden, het rode zool merk van Louboutin valt niet onder het verbod tot inschrijving van vormen. En dat is goed nieuws voor Louboutin.
Maar wat voor type merk is het dan wel?
Kijkend naar de gebruikte afbeelding, zien we weliswaar de contouren van de schoen, maar deze is in stippellijnen weergegeven. Volgens de toegevoegde beschrijving in de merkaanvrage, maakt de vorm ook geen deel uit van het merk maar heeft het slechts tot doel om de plaats van de aangevraagde rode kleur duidelijk te maken. Het Hof zegt nu, dat een kleur als zodanig, zonder ruimtelijke afbakening, geen vorm kan zijn. Hiermee zegt het Hof alleen nog niet wat voor type merk het dan wel is. Zo zegt het Hof niet expliciet dat het teken bijvoorbeeld wel een positiemerk is. Dat zou de zaak voor Louboutin nog beter hebben gemaakt.
Wel dient het rode zoolmerk volgens het Hof als herkomstaanduiding voor het relevante publiek.
Met deze uitspraak lijkt het erop, dat een stap richting de overwinning voor Louboutin is gezet en dat VanHaren inbreuk maakt met haar hooggehakte schoenen met rode zolen.
Daarnaast is het zeker ook positief voor de merkhouders, aangezien het Hof met dit oordeel de ontwikkeling van geldige non-traditionele merken voortzet!