Waarmee bescherm je jouw idee?

    Wat heb je gemaakt en welke soort bescherming past daarbij?

    Is het een technische oplossing, iets dat werkt, iets dat je hebt uitgevonden? Dan zit je bij patenten.

    Gaat het om een naam of logo wat jou herkenbaar maakt? Dan denk je in merken.

    Heb je iets ontworpen dat er mooi uitziet of opvalt door vorm? Dan kom je uit bij modellen.

    En als het creatief is, van broncode tot choreografie, dan valt het onder het auteursrecht.

    Wat niet zichtbaar is, maar wel waarde heeft, zoals een recept of productiemethode, houd je beter geheim.

    Soms heb je aan één soort bescherming genoeg. Vaker werk je met een combinatie. Neem de iPhone als voorbeeld. Techniek beschermd met patenten, het ontwerp als model, de naam als merk en de software onder het auteursrecht. En wat Apple niet wil delen, bewaren ze als bedrijfsgeheim.

    Beschermen is maatwerk. Op basis van wat je hebt gemaakt, kies je het soort bescherming dat daar bij past.

     

     

    Stel een vraag aan Marco

    Wat je durft weg te laten

    Wat je durft weg te laten

    • Patenten
    De beroemdste uitvinder van banden… was eigenlijk de uitvinder helemaal niet

    De beroemdste uitvinder van banden… was eigenlijk de uitvinder helemaal niet

    • Patenten
    Patentinbreuk: Persoonlijke gevolgen voor de bestuurder

    Patentinbreuk: Persoonlijke gevolgen voor de bestuurder

    • Patenten