Blogs

Eigen naam als merknaam

Geschreven door Isolde Borghans | Jun 29, 2022 10:14:07 AM

Zo ook topmodel Hailey Bieber die onlangs een promotie tour deed voor haar nieuwe skincare lijn Rhode, Rhode is Hailey’s tweede naam, waarmee ze inbreuk maakt op het modemerk Rhode van het ontwerpersduo Puma Khatau en Phoebe Vickers.


Hailey had in 2018 geprobeerd deze merknaam van het ontwerpersduo te kopen die dat weigerden. Hailey wist dus allang dat de naam in gebruik was door het modewerk waarvan stukken worden gedragen door andere beroemdheden zoals Rihanna en Jennifer Lopez.


Merk
Iedereen mag een merkaanvraag indienen voor zijn naam. Voor toekenning is het belangrijk dat die naam onderscheidend is voor de producten waar het om gaat. Omdat dit al snel het geval is, zijn er veel bekende merken die bestaan uit namen, zoals bijvoorbeeld Dior, Chanel en Vivienne Westwood. Deze namen hebben geen relatie met de producten achter deze merken. Is er wel een relatie dan heeft die naam geen onderscheidend vermogen en is die niet toegestaan.


Wanneer is er nu inbreuk?
In het geval een naam is geregistreerd als merk, dan mogen anderen met dezelfde naam deze nog steeds gebruiken, maar alleen niet als merknaam. Wanneer is hier dan sprake van? In 2007 ontstond hier voor het eerst duidelijkheid over, toen de hoogste Europese rechter uitspraak deed in de zaak Céline vs. Céline. De eisende partij was eigenaar van het geregistreerde kledingmerk Céline, terwijl de andere partij zijn kledingwinkel “Céline” noemde. De rechter oordeelde dat er een merkinbreuk is als het publiek een verband zou zien tussen beide namen en kan twijfelen over de herkomst van de producten. Zo moest bijvoorbeeld Madonna naar een nieuw merk voor haar kledinglijn. Het merk “material girl” was namelijk al geregistreerd voor kleding door een ander bedrijf. En zangeres Kylie Minogue won een zaak van televisiester Kylie Jenner, die de naam “Kylie” wilde registreren als merk voor make-up.


Zeker nu Hailey al wist van het bestaan van het modemerk Rhode lijkt het mij een gewonnen race voor het ontwerpersduo om de merknaam Rhode aan hen te blijven binden en Hailey te verbieden het te gebruiken voor haar nieuwe skincare lijn. Ook beroemdheden zullen hard moeten werken aan en voor hun verzilverbare populariteit.