Artikelen en opinie

Merkstrategie bij overnames, investeringsrondes en fusies

Geschreven door Janneke Wilzing | Mar 19, 2025 1:15:49 PM

Bij overnames, investeringsrondes en fusies draait het vaak om omzet, assets en marktaandeel. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de merken. Merken vertegenwoordigen niet alleen een commerciële waarde, maar ook een financiële.

Daarom is het altijd goed om de merkenportefeuille goed in kaart te brengen in een zo vroeg mogelijk stadium. Dat kan je direct de goede richting op sturen. Of je nu koper of verkoper bent.

Een sterke merkenstrategie kan de onderhandelingspositie verbeteren en een positieve invloed hebben op de uiteindelijke prijs. Andersom kunnen beperkte merkbescherming of lopende juridische procedures juist risico’s en extra kosten met zich meebrengen. Wat de prijs dan weer onder druk kan zetten.

Merken kunnen een grote rol spelen bij fusies, overnames en investeringsrondes. Goed geregeld, versterken ze de deal. Slecht geregeld, worden ze een dure verrassing.