Renate Pouw

Naam:Renate Pouw

Functie:European and Benelux trademark attorney. Junior partner

Afdeling:Mark Your Brand

Tel:+31 (0)40 243 37 15

Mail:R.Pouw@aomb.nl


Heeft veel ervaring met het adviseren van ondernemers en IP-verantwoordelijken  op het gebied van intellectueel eigendomsrecht, met als specialisme merken en overeenkomsten. Renate Pouw werkt voor cliënten in uiteenlopende branches, maar vooral voor de fashion- en foodindustrie.
Dankzij een intensieve samenwerking met collega-octrooigemachtigden wordt dit aangevuld met bedrijven in andere innovatiegedreven sectoren, zoals Hi-tech materials.

Renate is een teamplayer met veel gevoel voor ondernemerschap en een groot enthousiasme voor het vak. Haar mentaliteit is hands-on. Haar aanpak doeltreffend en recht-door-zee. Het totaaloverzicht behouden voor haar cliënten staat bij Renate voorop. Altijd streeft zij naar het vinden van de balans tussen een effectieve IP-portefeuille en de positie van de ondernemer in zijn markt.

Door haar juridische achtergrond kan Renate commerciële afspraken op het gebied van IP verwoorden in IP-overeenkomsten. Daarnaast heeft zij het vermogen om telkens weer aan de andere kant van de tafel te kunnen gaan zitten. Dat is kenmerkend voor haar als adviseur.

Ook in haar vrije tijd is Renate een teamplayer. Zo is zij vaak te vinden op het hockeyveld. Maar ook sportieve buitenactiviteiten als skiën en hardlopen behoren tot haar grote passies. Daarnaast besteedt ze veel aandacht aan familie en vrienden.


Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf 2007 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Eindhoven HQ, Arnhem

Expertises en werkgebieden

Merken- en modellenrecht, auteursrecht, licenties en IE-contracten

Opleidingen

Rechten - Universiteit van Maastricht en Lausanne (afgerond in 1998)

Relevante werkervaring

Voorheen werkzaam als Merken- en Modellengemachtigde bij andere octrooigemachtigde bedrijven

Nevenactiviteiten

Lid van De Maatschappij, BMM, Dutch representative Council ECTA, Design Committee and WIPO Committee ECTA

Blog

  • Aanpassen van je merk
    De kracht van merken is de mate van ‘herkenbaarheid’ bij de consument.

    Herkenbaarheid van een merk wordt bepaald door verschillende factoren zoals een originele naam, het logo en de kleur. Daarbij is uniformiteit in het gebruik cruciaal. Het merk moet de consument in staat stellen het juiste product of de juiste dienst te vinden, in het totale aanbod van merken. Als een merk telkens verandert, is het moeilijk herkenbaar en zal het niet snel uitgroeien tot een bekend merk.

    Merken bouwen aan hun bekendheid door langdurig en/of veelvuldig gebruik. Hierbij neemt het merk als het ware een identiteit aan: high-end, A-label, gemak, gezond, duurzaam, etc. De marketing voor een merk wordt hierop afgestemd.

    Net als personen, volgen merken in de marketing ervan bepaalde trends en de actualiteit. Je merk en bijhorende boodschap koppelen aan nationale en internationale evenementen, vooral die met een positieve associatie zoals grote sportwedstrijden, spreekt veel ondernemers aan. Iedereen herkent wel het terugkerende “Oranjegevoel”. Overigens is zorgvuldigheid hierbij geboden. De marketing rondom dit soort evenementen is weggelegd voor de merken die het evenement sponsoren en mede mogelijk maken. Voor andere merkhouders is meestal weinig ruimte om mee te profiteren van de hieraan verbonden goodwill.

    Politieke gebeurtenissen vormen ook een dankbaar onderwerp in campagnes, zoals bijvoorbeeld verkiezingen, of een kroning in een bepaald land. Dit is dan weer niet zonder risico. Het nieuws van vandaag kan morgen weer anders zijn, of erger nog, achterhaald.

    Echt bijzonder is het als merken aanhaken bij de actualiteit door het maken van een variant op het merk zelf. Met het aanpassen van het eigenlijke merk waarvan de herkenbaarheid zorgvuldig is opgebouwd, handelt een merkhouder haaks op bovengenoemde voorwaarde van uniformiteit.

    Een paar voorbeelden op de actualiteit van COVID-19 en “social distancing” waar geen toelichting bij nodig is….





    Op zo’n manier aanpassen of gebruiken van je merk is erg creatief gevonden. Er is geen consument die deze merken niet zal herkennen, ondanks de wijziging. Sterker nog, misschien moet de consument wel twee keer kijken voordat de aanpassing opvalt… zo sterk zit het oorspronkelijke merk gebakken in het geheugen van de consument. U zult begrijpen, een variatie maken op je eigen merk is voorbehouden aan de echt grote spelers van deze wereld. Voor kleinere ondernemers geldt het advies: don’t try this at home.

    Wees zuinig op uw merk ten voordele van de herkenbaarheid, nu en op langere termijn. Mocht u als ondernemer toch willen aanhaken bij de actualiteit, doe dit dan met behoud van uw merk en gericht op uw doelgroep. En natuurlijk in combinatie met een originele campagne!

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een kijkje op www.markyourbrand.nl

  • Nieuwe dienst ''gebruiksservice''
    Wellicht hebt u het al ervaren. Als u een beroep doet op uw zorgvuldig ingeschreven merkrechten richting een derde partij, dan kan u worden verzocht om bewijs van gebruik van uw merk. Dit gebruiksvereiste is een formeel vereiste voor merkinschrijvingen die ouder zijn dan vijf jaar. Vanaf vijf jaar na inschrijving moet de merkhouder kunnen aantonen dat het merk (nog steeds) commercieel wordt gebruikt.

    Dit lijkt niet al te lastig, maar grote partijen gingen u voor en ondervonden dat dit toch een behoorlijke uitdaging vormt, en op zijn minst een tijdrovende klus. Want waar vindt u dit bewijs, en hoeveel tijd gaat u dit kosten om te verzamelen? Tegelijkertijd is dit bewijs van cruciaal belang om een inbreukmaker te kunnen stoppen.

    Om u hiermee te helpen, en min of meer doorlopend voorbereid te zijn, introduceren wij een abonnement dienst “gebruiksbewijzen”. Jaarlijks screenen wij uw website, en mogelijke ander van belang zijnde externe bronnen, en verzamelen bewijs van gebruik van uw merk. Op deze wijze is het bewijs altijd voorzien van een datum, een absoluut vereiste in de beoordeling hiervan door de instanties. Ook vragen wij u om jaarlijks een aantal kopie verkoopfacturen aan ons toe te sturen.

    Door het verzamelen van bewijs in kleine brokjes, en het regelmatig bijhouden hiervan, bent u in de basis goed voorbereid voor wanneer dit nodig is. Wij bieden u dit abonnement aan per merk, in de Benelux en de EU.

    Als u interesse heeft in onze nieuwe service, neem dan contact op met uw Merkengemachtigde van MarkYourBrand by AOMB.
  • Design Award
    Op 20 oktober 2020 vindt voor de derde maal de DesignEuropa Awards plaats. Dit jaar heeft deze uitreiking een bijzonder tintje vanwege de locatie waar de uitreiking zal plaatsvinden: in onze Mark Your Brand thuishaven Eindhoven tijdens de Dutch Design Week.

    Initiatiefnemer hiervoor is EUIPO, de Europese instantie voor Merken en Modellen.

    Eenmaal in de twee jaar organiseert EUIPO de prijsuitreiking in twee categorieën:
    •Kleine en nieuwe ondernemingen
    •Industrie

    Er is nog een speciale categorie “levenswerk” voor ontwerpers met een omvangrijk oeuvre dat zij tijdens hun carrière hebben ontwikkeld en dat een aanzienlijke invloed heeft gehad op het beroep van ontwerper.

    Om u een idee te geven hieronder de modellen die de afgelopen jaren in de prijzen vielen.



    Als u beschikt over een mooi of kenmerkend design dat is ingeschreven als Gemeenschapsmodel, aarzel dan niet om dit aan ons voor te leggen. Met veel plezier helpen wij u bij de inschrijving voor deze unieke kans op extra exposure.
    U heeft nog tot en met 20 april a.s. de tijd om uw inzending te verrichten voor de DesignEuropa Awards 2020.
    Uiteraard zal MarkYourBrand ook aanwezig zijn bij de uitreiking van de DesignEuropa Awards om u extra toe te juichen!

    Wilt u meer informatie neem dan contact op met uw Merkengemachtigde van MarkYourBrand by AOMB.

  • Brexit
    Sinds 31 januari j.l. is de Brexit een feit. Voor uw Europese merk- en modelrechten heeft dit nu geen consequenties. Er volgt namelijk een overgangsperiode van ten minste 11 maanden, tot aan 31 december 2020.

    Mocht er geen verder uitstel volgen, dan krijgen bestaande EU rechten op 31 december een equivalent recht (kloon) in de vorm van een nationale inschrijving in het het nationale UK register. Dit gebeurt automatisch (en kosteloos). Ondernemers behouden dus hun recht en de mogelijkheid om hun rechten te handhaven in de UK. Mochten merkhouders hier geen gebruik van willen maken, dan geldt de mogelijkheid van een zogeheten opt-out.

    Voor nog lopende EU aanvragen op de dag van de afgelopen overgangsperiode, geldt een andere regeling. Een actief verzoek tot omzetting naar een lopende aanvraag in de UK is dan nodig, binnen een periode van negen maanden vanaf Brexit. Hiermee zullen ook (beperkte) kosten gepaard gaan.

    In de komende periode zullen wij steeds opnieuw evalueren en adviseren over de beste (en meest efficiënte) koers voor uw portefeuille.

    Voor nieuwe merk- en modelaanvragen heeft u straks drie opties:
    1.EU aanvrage (zonder UK)
    2.EU aanvrage + nationale aanvrage UK
    3.Benelux aanvrage met een Internationale registratie voor de EU
    Voor een optimaal portefeuille beheer, adviseren wij voor nieuwe aanvragen optie 3. Hiermee voorkomt u nationale inschrijvingen en is het inschakelen van een lokale agent niet nodig. Op termijn bespaart dit u ook geld.

    De komende maanden bieden wij u als ondernemer voor deze derde optie graag een speciale pakketprijs aan.

    Overigens valt het nog te bezien of de overeengekomen overgangsperiode van 11 maanden tot aan 31 december van dit jaar voldoende tijd biedt om alles uit te werken. De kans op een verder uitstel is daarom aanwezig. Zodra hier meer nieuws over is, melden wij dit.

    Als u aanvullend advies wilt over de gevolgen van de Brexit voor uw merk- of modelrechten, neem dan contact op met uw Merkengemachtigde van MarkYourBrand by AOMB.

  • Mysterie multi-miljonair Michael Gleissner onthuld?
    In de merkenwereld is dit een bekende naam: Michael Gleissner, multi-miljonair. Michael Gleissner is zo bekend vanwege een zeer groot aantal merkenaanvragen, verricht in bijna 40 verschillende landen, in de afgelopen jaren. Alleen in de Benelux bezit hij al meer dan 1500 merkrechten.

    Zijn actieve aanvraagpraktijk heeft daarbij ook geresulteerd in een aantal merkgevechten, onder andere in zogeheten doorhalingsprocedures. Gleissner lijkt in te spelen op de actualiteit, zoals merkaanvragen vaak gedaan vlak vóór of na de release van een muziekalbum. Ook bekend zijn de vele aanvragen voor voornamen. De aanvragen worden verricht op naam van verschillende BV’s.

    Maar waarom zo veel aanvragen verrichten? Iedereen kan een merk aanvragen, de wet voorziet niet in restricties. De motivatie voor zijn acties is lange tijd in mysterie gehuld gebleven.

    Deze week is naar buiten gekomen dat mijnheer Gleissner een merkadviesbureau, N-Cubator genaamd, heeft gelanceerd dat zich profileert met toegang tot "een grote portfolio van merken en domeinnamen". Het heeft er alle schijn van dat Michael Gleissner optreedt als een doorverkoper, niet van auto’s maar van merken en domeinnamen….

    Overigens gaat het gerucht de ronde dat deze namen vooral aangeboden zullen worden aan Chinese en Japanse bedrijven die de Europese en Amerikaanse markt willen betreden.

    Wij onderschrijven het uitgangspunt dat iedereen een merk kan aanvragen. Hierbij geven wij de wetgever in overweging serieus na te denken over een aanvraagverbod door kapers…of de invoering van een ontmoedigingsbeleid voor kapers. Zo een beleid moet de activiteiten van ondernemers uiteraard niet aan tasten. Dit kan bijvoorbeeld door invoering van een eis tot in gebruikname van een merk, of de voorwaarde van een Verklaring van intentie tot gebruik.

    Wenst u meer informatie over merken en modellen? Neem dan een kijkje op www.markyourbrand.nl

  • Merkrecht vs. vrijheid van meningsuiting: wat gaat voor?
    Een merkrecht biedt een sterk recht, feitelijk een monopolierecht op het gebruik van een teken. Tegelijkertijd gelden er bepaalde grondrechten, waaronder de vrijheid van meningsuiting waarmee iedereen rekening heeft te houden.

    De verhouding tussen deze rechten kwam aan bod in een merkenkwestie tussen tussen de merkhouder van Dom Perignon wijnen en een Belgische kunstenaar.

    Door de kunstenaar worden schilderijen en textielproducten gemaakt waar de Dom Perignon merken in voorkomen. Deze werken worden ter verkoop aangeboden. De werken hebben vaak een ironiserende en soms ook erotische inslag.

    Dom Perignon stelt dat sprake is van merkinbreuk en vraagt de rechter om een verbod. De rechter voelt zich niet in de positie om uitspraak te doen en legt de vraag voor aan het Benelux Gerechtshof, de hoogste merkeninstantie in de Benelux. Hoe ligt de verhouding tussen vrijheid van meningsuiting enerzijds, zoals gewaarborgd in diverse internationale verdragen, en de bepalingen in de Merkenwet anderzijds?

    Om met deze laatste te beginnen, de Merkenwet verbiedt elk commercieel gebruik van een merk zonder toestemming van de merkhouder. Deze verbodsbepaling kent een uitzondering als sprake is van gebruik met een geldige reden. Kan de vrijheid van meningsuiting een geldige reden zijn en welke criteria moeten worden meegenomen in de afweging?

    Volgens de rechter kan de artistieke vrijheid van een kunstenaar een geldige reden vormen als aspect van het recht op vrije meningsuiting. Hieraan zijn wel grenzen verbonden. Zo mag het gebruik er bijvoorbeeld niet op zijn gericht het merk of de merkhouder schade toe te brengen. Verder mag het niet gaan om een eenvoudige kopie van het merk zonder verdere creatie. De kunstuiting dient het resultaat te zijn van een creatief vormgevend proces.

    Met deze richtlijnen werd de zaak terugverwezen naar de nationale rechter voor definitieve beantwoording.

    Wat ons betreft een uitspraak om over na te spreken. Misschien had het meer voor de hand gelegen een lijn te trekken tussen de directe producties van de kunstenaar, diens schilderijen en andere producten die onder de noemer merchandising vallen. Waar ligt nu de grens tussen handel en een kunstuiting?

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan eens een kijkje op www.markyourbrand.nl
  • Houders van bekende merken en modellen in zwaar weer: Porsche verliest modelbescherming voor laatste model
    Is IE bescherming gelijk voor grote en kleine partijen?
    Er wordt wel eens gezegd dat grote partijen een sterkere positie hebben in de IE wereld en beter beschermd worden. Kleinere spelers, zo is de gedachte, hebben minder budget en een lastigere positie in deze markt. Maar is dit ook echt zo?

    Net als in de sportwereld belanden ook grote spelers soms in zwaar weer. Hamburgerketen MacDonald’s verloor begin dit jaar haar merkrecht op BIG MAC omdat zij onvoldoende gebruik kon aantonen in een procedure. Nu loopt Porsche aan tegen de grenzen van modelbescherming.

    Wat is er aan de hand?
    Een Duitse producent van speelgoedautootjes, Autotech AG, vordert de nietigheid van Porsche’ s modelinschrijving voor de laatste 911 versie, een nieuwe variant op de bekende 911 versie. Autotech stelt dat het laatste model van Porsche niet geldig is vanwege gebrek aan nieuwheid. Het nieuwe model zou te weinig verschillen van het oudere, niet langer beschermde, model voor de 911. Porsche op haar beurt, beargumenteert vol verve dat de modellen significant van elkaar verschillen en duidelijk anders zijn.

    Hoe vindt een beoordeling tussen twee modellen nou plaats?
    Allereerst wordt gekeken of een model nieuw is ten opzichte van een ouder model. Dit is een vrij absolute toets, het nieuwe model mag niet identiek zijn aan een ouder model. Vervolgens wordt onderzocht of het nieuwe model een andere totaal indruk wekt dan het eerdere model. Meer concreet, wijkt het nieuwe model in voldoende mate af van het bestaande model? Hierbij spelen specifieke normen een rol. Allereerst die van ‘de geïnformeerde gebruiker’, dit is de fictieve persoon welke als het ware de modellen met elkaar vergelijkt. Daarnaast, de mate van vrijheid van de ontwerper voor het relevante model. Het ontwerp van een auto biedt nou eenmaal meer ruimte voor variatie dan het ontwerp van een vulpen.

    Beoordeling van het model van Porsche
    Het model van Porsche voldeed aan de eerste toets van nieuwheid. Bij de tweede toets, een andere totaalindruk, ging het echter mis. De rechter hanteert als geïnformeerde gebruiker in de vergelijking de gebruiker van auto’s in algemene zin, niet de Porsche freak die elk model in detail bestudeert. De algemene gebruiker zal volgens de rechter minder snel (kleine) verschillen opmerken in de totaalindruk dan een Porsche fan.

    Porsche stelt zich vervolgens op het standpunt dat de mate van ontwerpersvrijheid beperkt is in het kader van verwachtingen die de Porsche gebruiker heeft. Een nieuw model kan daarom niet te veel afwijken van de Porsche voorgangers. Ook dit verweer gaat niet op. De rechter stelt zich op het standpunt dat het design van het silhouet van de auto bijna identiek is, en de verschillen te klein zijn om tot een andere totaalindruk te leiden.

    Wat leert deze Porsche-zaak ons?
    Het vastleggen van een nieuwe variant van een bestaand product is zinvol, maar niet zonder risico. Om niet te worden gehinderd door een bestaand model, is het beter om enkel specifieke, nieuwe details vast te leggen als model. Zoals buitenspiegels of de vormgeving van de verlichting.

    Een nieuwe modelaanvrage is snel verricht, zorg ervoor dat de juiste individuele elementen duidelijk worden getoond en benadrukt.

    Ondertussen heeft Porsche beroep aangetekend tegen deze uitspraak en bestaat er nog een kans dat Porsche alsnog succes behaalt. Persoonlijk steun ik het standpunt van Porsche, de ene auto is de andere niet en een liefhebber van sportauto's is duidelijk een andere gebruiker dan een gemiddelde autorijder.... maar of de rechter deze redenatie volgt?

    Meer informatie over over modelrecht of andere vragen over intellectueel eigendom? Neem dan contact met mij op!

  • Brexit update
    De Brexit nadert een apotheose… met een half en een kort uitstel van de EU, informeren wij u graag over de gevolgen van de Brexit voor de IE-rechten.

    Eerder informeerden wij u al dat er achter de schermen hard gewerkt is aan een scenario voor IE rechten en de nodige wetten zijn aangenomen om zowel Engelse als Europese ondernemers zekerheid te geven over hun IE rechten bij een mogelijke Brexit. Hieronder zetten wij de meest belangrijke zaken op een rij.

    Bestaande registraties en lopende aanvragen
    Nationale merkrechten verricht voor de UK blijven onveranderd in stand, net als Internationale merkregistraties waarbij de UK als land is aangewezen. Veel ondernemers echter hebben hun merk geregistreerd via een EU merk. Een EU merkregistratie heeft als belangrijk voordeel dat het bescherming biedt in alle 28 landen van de EU. Als de UK de EU verlaat dan geldt het EU recht nog maar voor 27 landen. Het goede nieuws voor merkhouders is dat een nieuw equivalent recht ontstaat voor de UK, naast het bestaande EU recht. Dit gebeurt automatisch en kosteloos. Ondernemers behouden dus hun recht en de mogelijkheid om hun rechten te handhaven in de UK.

    Voor nog niet verleende merkaanvragen op het moment van Brexit is de situatie net wat anders. Hiervoor vindt geen automatische omzetting plaats, hetgeen er ongetwijfeld mee te maken heeft dat voor deze merken onzeker is of de aanvrage in een registratie zal resulteren. Voor aanvragen dient een verzoek tot omzetting te worden verricht, binnen een periode van negen maanden vanaf Brexit. Zodra de definitieve Brexit datum bekend is zullen wij tijdig contact opnemen met de houders van lopende aanvragen met de vraag of er nationale aanvragen verricht dient te worden.

    Als de UK van belang is, betekent dit dus extra kosten voor een ondernemer voor het actief omzetten van lopende aanvragen. Ook voor de lange termijn brengt de Brexit extra kosten met zich mee voor ondernemers omdat naast het EU recht, een nationaal recht in stand gehouden moet worden als de UK van belang is.

    Voor modelaanvragen en registraties geldt eenzelfde regeling als voor merken en modellen.

    Brexit heeft geen direct effect voor octrooien. Het octrooi systeem hanteert een bundel van nationale octrooien en kent geen EU recht zoals merken en modellen.

    Handhaving en overeenkomsten

    Overigens is de Brexit zeker van invloed op de handhaving van merkrechten, wanneer deze vallen onder de wettelijke gebruikstermijn (in de EU 5 jaar na registratie) en overwegend worden gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. Na vertrek uit de Europese Unie, zal zulk merkgebruik niet meer gelden als recht in standhoudend gebruik voor de EU, omgekeerd vormt merkgebruik in de EU geen in standhoudend gebruik voor de UK.

    Voor overeenkomsten welke zijn afgesloten in het kader van merk- en modelconflicten, of licentie overeenkomsten die geldig zijn in de EU, kan de Brexit grote gevolgen hebben. In afwachting van een definitieve Brexit datum, kunnen wij deze voor u inventariseren.

    Conclusie
    Inventariseer voor welke merk- en modelrechten het belangrijk is dat deze rechten geldig blijven in de UK. Reserveer budget in verband met het omzetten van lopende aanvragen en het verlengen van bestaande rechten. Op de lange termijn is de Brexit van invloed op merken welke vallen onder de wettelijke gebruikstermijn, en overwegend worden gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. Na vertrek uit de Europese Unie, zal zulk gebruik niet meer gelden als recht in standhoudend gebruik voor de EU en omgekeerd, vormt gebruik in de EU geen instandhouding gebruik voor het UK. Tenslotte kan de Brexit grote gevolgen hebben voor bestaande overeenkomsten als merk- en modellicenties die geldig zijn in de EU. Controleer dergelijke overeenkomsten op relevantie en pas deze aan waar noodzakelijk.

    Als u aanvullend advies wilt over de gevolgen van de Brexit voor uw merk- of modelrechten, neem dan contact op met uw Merkengemachtigde.


    PS Elke politieke gebeurtenis inspireert ondernemers tot het verrichten van nieuwe merkaanvragen, en dit is niet anders voor de onderhavige Brexit, in de afgelopen periode zijn de volgende merkaanvragen verricht:




    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan een kijkje op www.markyourbrand.nl

  • Filmpje op social media - vernietigende gevolgen voor modelrecht
    Zaak Rechtbank Den Haag 22 mei 2019 Petsbelle versus EBI.

    De Rechtbank Den Haag oordeelde onlangs in een zaak over krabpalen voor katten dat een filmpje van dit product geplaatst op social media nieuwheidsschadelijk was voor een modelregistratie.

    Een medewerker van de modelhouder, welke in deze procedure optrad als eisende partij tegen inbreuk van een concurrent, had in haar enthousiasme een filmpje geplaatst op Facebook waarin zij de nieuwe krabpaal liet zien. De modelhouder bracht het product vervolgens op de markt en registreerde het model.

    Het verzoek tot modelregistratie vond netjes plaats binnen twaalf maanden nadat de krabpaal voor de eerste maal op de markt werd gebracht. Dit is binnen de wettelijke respijtperiode in de EU welke modeleigenaren de mogelijkheid biedt om de geschiktheid van hun product te testen alvorens dit als model te registreren.

    Het betreffende filmpje echter dateerde van vóór de periode van twaalf maanden. Een filmpje op social media wordt juridisch gezien als een openbaarmaking. Door dit filmpje werd het ingeroepen modelrecht voor de krabpaal vatbaar voor nietigverklaring vanwege de niet nieuwheid ervan en stond de modelhouder met lege handen tegenover zijn concurrent.

    De aanpak van de rechter in deze zaak is in de lijn met de Europese opvattingen. Momenteel wordt gewerkt aan Europese richtlijnen over “Openbaarmakingen op internet, in relatie tot modellen”. We kunnen u nu al informeren dat een vroegtijdige publicatie op Facebook, maar ook op andere social media, vernietigende gevolgen kan hebben voor de geldigheid van modellen.

    Als ondernemer adviseren wij u adequate afspraken te maken binnen uw onderneming. Informeer uw medewerkers over de gevolgen van vroegtijdige publicatie, ook op social media. Een andere valkuil is het inzenden van een nieuw product voor een design award waarbij vroegtijdige publicatie eveneens grote nadelige gevolgen kan hebben. Bijkomend nadeel van zulke online-publicaties, deze kunnen bijna altijd worden teruggevonden door uw concurrent.

    Conclusie: zorg ervoor dat een eerste publicatie van een nieuw product altijd vooraf wordt afgestemd binnen uw onderneming. Alleen dan blijft het mogelijk geldige modelrechten te claimen welke van grote financiële waarde voor uw bedrijfsvoering kunnen zijn.

    Meer informatie over het beschermen van jouw model of andere vragen over merken en modellen? Neem dan contact met mij op!

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan een kijkje op www.markyourbrand.nl
  • Bouwen aan een sterk merk
    Aan het einde van de zomer hebben we zo onze rituelen. Op de terugweg van vakantie met de kinderen eten bij de McDonald’s is er daar één van. Hierbij werd ik deze vakantie verrast door de kracht van een sterk merk. De letter M wordt al sinds jaar en dag door onze kinderen herkend, was het aanvankelijk de beginletter van de naam van één van de kinderen, al gauw werd dit opgevat als het symbool voor goudgele frietjes.

    In de discussie wat een merk kan zijn blijft de gele M bovenop een lange paal een prachtig voorbeeld, een enkele letter welke symbool staat voor een snelle maaltijd bestaande uit een hamburger, friet en frisdrank. Want laten we wel wezen, het menu is beperkt of op zijn minst overzichtelijk te noemen…

    Kan één enkele letter een merk zijn?
    De meeste merkeninstanties accepteren een enkele letter of een kleur niet gemakkelijk als merk. Ratio hierachter is dat de consument dergelijke tekens minder snel als merk zal beschouwen. Dit is naar mijn mening onjuist. De essentie van een merk is dat het dient ter onderscheiding c.q. aanduiding van de herkomst van waren afkomstig van een bepaalde onderneming. Dat dit niet beperkt is tot mooie fantasie woorden welke een x aantal letters bevatten, toomt bijgaande foto. De letter M is in het geheel niet zichtbaar, en toch is dit halve gebouw voor onze kinderen voldoende om de herkomst te herkennen. Zelfs als de frequentie van een bezoek eenmaal per jaar is! Hoe bedoel je, dit kan geen merkfunctie vervullen?

    Uiteraard is McDonald’s een uitzonderlijk bekend merk en geldt deze mate van herkenning niet voor elk merk. Toch zijn er ook veel voorbeelden van sterke merken welke jonger zijn of nationaal georiënteerd, en volgens de letter van de wet en de beoordeling van de instanties niet direct voor merkbescherming in aanmerking komen. Denk bijvoorbeeld aan BOOKING.COM welke naam door de instanties zeer waarschijnlijk als puur beschrijvend wordt beoordeeld. Of in eigen land, het rode vierkant van HEMA.

    Bouw een onderscheidend merk
    Als u met een merk aan de slag gaat, bouw aan een sterk fundament om uw product of dienst te onderscheiden in de markt. Ook al loopt u in eerste instantie tegen een barrière op bij het vastleggen van uw merk, laat u als ondernemer en merkhouder niet te snel ontmoedigen. Het bouwen aan een sterk merk is zeer wel mogelijk en zelfs sterk aan te raden. Hiervoor een paar tips:

    - Kies een merknaam welke internationaal bruikbaar en uitspreekbaar is
    - Gebruik uw merk consequent in dezelfde uitvoering
    - Verricht registraties voor de elementen afzonderlijk (naam/kleur/logo)
    - Wees zuinig met het doorvoeren van aanpassingen, of doe dit stapsgewijs
    - Bescherm uw merk met een goede merkbewaking zodat u weet wat er in de markt gebeurt

    Met bovenstaande tips bouwt u vanzelf aan een sterk merk, even sterk als het gebouw op dit vakantie plaatje. Mocht u aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, neem dan vooral contact met mij op. Ook bij het beoordelen van uw merk ben ik u graag van dienst.


    Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.