De belangrijkste stappen van goed concept naar concreet product
De belangrijkste stappen van goed concept naar concreet product
Afgelopen week bezocht ik de Dutch Design Week in Eindhoven, echt een geweldige verzameling van het nieuwste design. Vooral de jaarlijkse tentoonstelling van de afgestudeerden aan de Design Academy vind ik zelf altijd interessant. Dat is dé plek om nieuwe designers met een frisse blik te ontmoeten. Dit jaar zijn er maar liefst 171 afgestudeerde designers en die hebben allemaal een plekje gekregen in De Witte Dame om hun werk te tonen.

Wil je een commercieel product maken van je concept?

Wat mij erg opviel nadat ik met een groot aantal jonge designers had gesproken, was dat er voor de meeste designers geen echt verschil is tussen een concept en een product. Hoewel er in veel gevallen wel degelijk een product of prototype is gemaakt op basis van het achterliggende designconcept, is dat product vaak nog een houtje-touwtje oplossing. De constructie is nog niet goed genoeg en de uitwerking is slechts één mogelijk prototype.

Op de vraag of ze er een commercieel product van wilden maken, zeiden de meeste designers meteen ja. Maar daarna kwam ook meteen de vraag: hoe dan? Veel designers geven meteen al aan: een partner zoeken met verstand van zaken. Hoewel het natuurlijk belangrijk is om een partner te zoeken die de mogelijkheden en kennis heeft om het product in de markt te kunnen zetten, is dat eigenlijk stap twee.

Stap 1: werk een compleet product uit

De allereerste stap, naar mijn idee, is dat het concept een concrete uitwerking krijgt in een compleet product. Dus niet slechts een prototype waar het concept in wordt gedemonstreerd, maar een kant-en-klaar ontworpen product, waar zoveel mogelijk nagedacht is over de constructie en de uiterlijke vormgeving.

Op het moment dat er een partner wordt gezocht, moet je namelijk als ontwerper duidelijk kunnen afbakenen wat van jou is. Stel je voor dat je met een concept naar een meubelmaker gaat. Het concept is bijvoorbeeld (dit is een fictief voorbeeld) dat je meubels wil maken van afvalplastic waarin knikkers zijn verwerkt. Op een dergelijk “idee” zijn geen rechten te claimen, dit is te algemeen voor auteursrechtbescherming en het is niet concreet genoeg voor een modelrecht. Als je dus met zo’n concept bij een partner komt, dan is de kans groot dat deze zegt: “leuk idee, dat gaan wij ook doen”. En er is op dat moment weinig wat je als ontwerper nog kunt doen.

Als je echter aankomt met een concreet product, bijvoorbeeld een ontworpen eetkamertafel met zes stoelen van afvalplastic met knikkers er in, dan is het product duidelijk en kun je richting je partners duidelijker aangeven wat het product is en wat jouw intellectuele eigendom is. Daar kunnen dan ook rechten op gelden (auteursrechten en modelrechten) en deze kunnen dan in contracten worden beschreven als onderdeel van de afspraken die met een partner gemaakt worden.

Stap 2: goed advies inwinnen

Natuurlijk zijn er veel meer kanten aan het vercommercialiseren van een concept. Het viel mij echter op dat juist onder al de net afgestudeerden een groot aantal ontwerpers de belangrijke stap van concept naar product nog niet gemaakt had. En dat is zonde. Want aan mooie en goede concepten op de tentoonstelling van de Design Academy is geen gebrek, en het is in ieders belang dat dergelijke goede concepten de kans krijgen de consument te bereiken als concreet product.

Goed advies en goede begeleiding is daarbij van belang. Bij vragen of voor het zoeken naar de juiste partners in een dergelijk traject kunt u altijd even contact op nemen met ons.