Het succes van Plato Group, Helmond
Het succes van Plato Group, Helmond
Ik ben op bezoek bij Frans-Jozef Maas CFO van de Plato Groep in Helmond.

Frans-Jozef is al 30 jaar verbonden aan het bedrijf dat - zoals hij met enthousiasme vertelt - zijn oorsprong heeft in 1945 toen de oprichter Martien Jonkers een handelsonderneming oprichtte voor boeken en schrijfwaren, later ook relatiegeschenken en promotionele producten. Hij introduceert al vrij snel als eerste in Europa een clipperbalpen met reclameopdruk – een unicum in die tijd dat er alleen nog vulpennen en kroontjespennen bestonden.

Jonkers tekende demonstratief zijn eerste zakelijke contact met zijn ‘nieuwerwetse pen uit Amerika’ en ontwikkelde daarmee een ongekende vraag. Vergelijk het met de introductie van de eerste iPhone. Illustratief voor het bedrijf dat zich nog steeds continu heruitvindt want het bleef niet bij rollende balpennen....

Niet alleen in de productsfeer herondekte het bedrijf zich steeds; ook in de organisatie van de business is men niet bang om continu - als het nodig is - situaties te veranderen en nieuw te definiëren. Waar voorheen bijvoorbeeld import en distributie in verschillende handen waren, trok het bedrijf deze samen en creëerde synergie. Met andere woorden: lage kosten; hoge marges!

Van oudsher werd het bedrukken of graveren uitbesteed, de Plato Groep investeerde in eigen machines en ging het zelf doen, wat de communicatie en efficiency verbeterde en het foutenpercentage aanzienlijk verlaagde. In tegenstelling tot de tendens om lean and mean te zijn en voorraden af te bouwen investeerde Plato Groep juist in een ongekend groot magazijn van 10.000m2, waardoor zeer snelle levering wordt gegarandeerd.

De klanten zijn tevredener dan ooit. Think Global Act Local: het is de Plato Groep op het lijf geschreven. Er worden geen vertegenwoordigers vanuit Nederland gestuurd naar andere landen. De Plato Groep investeert in eigen kantoren in landen of landengroepen met mensen die de taal en de cultuur van de klant beter verstaan en zodoende beter zaken kunnen doen.

Ook diversiteit in segmenten is actueel. Afgelopen jaar werd Compacon overgenomen waardoor het hogere deel van de markt kan worden bediend. Leisure producten zijn ‘hot’ en dat assortiment is dan ook recentelijk enorm uitgebreid. Recent is Brabantia overgenomen, een bedrijf dat alles in huis heeft voor het bedrukken van glas, aardewerk en porselein. Ook deze techniek wordt nu dus in eigen huis toegepast.

De vraag waarom ze nog werken met een traditionele papieren catalogus is niet nieuw voor Frans-Jozef Maas die - terecht - zonder enige bescheidenheid een link legt met de IKEA catalogus. Zo’n boekwerk werkt nu eenmaal als een ideeëngenerator voor mensen die niet weten wat ze willen hebben. Vervolgens gaat het bestellen dan wel weer online.

Tot slot: de Plato Group staat steevast in de top-drie van de hoogste naamsbekendheid van aanbieders van relationele producten. Wie kent immers niet IGO-Post waarvan de naam werd gewijzigd in IGO en onder de Plato Group valt? Hetzelfde geldt voor de andere zustermerken, CLIPPER, PROMOTIV, COMPACON, BRABANTIA en HEROES of PRINT. Het continu meebewegen in deze volatiele markt is een kunst die de Plato Group geen windeieren legt. Frans-Jozef Maas zegt het met de meest grote vanzelfsprekendheid, maar het blijft een continue uitdaging waarvoor wij bewondering hebben. Ik kan mij voorstellen dat het voor AOMB een plezier is om hiermee zaken te doen.

Door Frank Thooft,
Pluspen