Business Unit MKB

Hugo Koekoek

Naam:Hugo Koekoek

Functie:Octrooigemachtigde in opleiding

Afdeling:Unit MKB

Tel:+31 (0)40 243 37 15

Mail:H.Koekoek@aomb.nl


Rondde de opleiding Werktuigbouwkunde in Breda af, waarna hij een pre-master en masteropleiding Innovation Sciences volgde aan de TU/e in Eindhoven. Op de TU kwam Hugo in aanraking met het onderwerp Intellectueel Eigendom (IE) en werd hij getriggerd om zich verder in deze richting te ontwikkelen. Hiertoe volgde hij een aantal IE-gerelateerde vakken aan de Chalmers University of Technology in Gotenburg (Zweden). Zijn afstudeeronderzoek richtte hij op de impact van 3d-printtechnologie op ons Intellectueel Eigendom systeem. In 2015 behaalde hij zijn Master-diploma. Tijdens zijn opleiding en bij AOMB in Eindhoven heeft Hugo ook ervaring met patent landscaping opgedaan.

Na zijn studie startte Hugo met de beroepsopleiding tot octrooigemachtigde bij AOMB. De MKB-doelgroep vindt hij interessant. Met name het contact met uitvinders, omdat zij binnen het MKB zijn vaak zelf verantwoordelijk voor een technische uitvinding en de commerciële implementatie ervan. Dit maakt dat ze vaak enthousiast zijn en graag geholpen willen worden. Hugo denkt mee om het complete proces van uitvinding tot octrooi en de nazorg ervan in goede banen te leiden. Met zijn basis in de werktuigbouw en achtergrond in innovatiewetenschappen, schakelt hij snel tussen de techniek en de commerciële wensen van zijn cliënten.

Naast zijn werk besteedt Hugo veel aandacht aan zijn studie. Maar ook films, tennis en schaken zijn hobby’s waar hij graag tijd voor maakt.


Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf 2015 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Eindhoven HQ

Expertises en werkgebieden

Werktuigbouwkunde; innovatiewetenschappen; patent data analyse

Opleidingen

Innovation Sciences – Technische Universiteit Eindhoven (afgerond in 2015)
Pre-master Innovation Sciences – Technische Universiteit Eindhoven (afgerond in 2012)
Werktuigbouwkunde – Avans Hogeschool Breda (afgerond in 2011)    

Relevante werkervaring

Aftstudeeronderzoek naar de impact van 3d-printtechnologie op het Intellectueel Eigendom systeem (TU/e Eindhoven)

Nevenactiviteiten

Bestuurslid Jonge Orde van Octrooigemachtigden

Blog

  • Mijn uitvinding is te vroeg bekend gemaakt. Kan ik nog een patent krijgen?

    Stel: De R&D afdeling van je bedrijf heeft een nieuwe snorkel voor een snorkelmasker bedacht. Marketing krijgt hier lucht van en gaat direct de hort op om draagvlak voor het product te creëren. Nog voordat er een daadwerkelijk product is, is er een brochure de deur uit gegaan met daarin een plaatje met tekst over het nieuwe snorkelmasker. Geen patentaanvraag ingediend en het masker is nu bekend gemaakt. Is het nu nog mogelijk om een geldig patent, ofwel octrooi, te verkrijgen?


    Vereiste van nieuwheid

    Voor een geldig patent moet een uitvinding nieuw zijn. Een uitvinding is nieuw wanneer zij geen deel uitmaakt van de stand van de techniek. Daarbij wordt de stand van de techniek gevormd door al hetgeen dat voor de dag van indiening van de patentaanvraag openbaar toegankelijk is gemaakt door een schriftelijke of mondelinge beschrijving, door een toepassing of op enige andere wijze, en ja, dus ook die brochure met het snorkelmasker.


    Wat is openbaar toegankelijk?

    Gelukkig is patent voor een product na een onverhoopte bekendmaking niet meteen uitgesloten. Hiervoor moeten eerst twee belangrijke vragen worden beantwoord, namelijk:

    Wat is er precies te vroeg bekend gemaakt? En was de bekendmaking openbaar toegankelijk?

    De eerste vraag is vrij logisch. Als een uitvinding bekend is geworden, maar een willekeurige waarnemer kan op basis van die bekendmaking niet achterhalen hoe de uitvinding werkt, dan is blijkbaar niet de gehele uitvinding bekend gemaakt. Bijvoorbeeld, als er in onze brochure staat: “snorkelmasker met verbeterde luchttoevoer”, dan blijkt hier nog niet direct uit hoe dit (effect) wordt bereikt. De waarnemer kan hier enkel naar gissen. In dat geval is de nieuwe snorkel, op basis van de te vroege bekendmaking, gewoon nog patenteerbaar.

    Ten tweede rijst de vraag of de bekendmaking openbaar toegankelijk was. Wanneer je een uitvinding hebt laten zien tijdens een vertrouwelijk gesprek met een investeerder of afnemer, kun je aannemen dat deze bekendmaking niet openbaar toegankelijk is. Hierbij kan men soms zelfs uitgaan van een impliciete geheimhouding, die over het algemeen vrij snel wordt aangenomen. Als je gesprekspartner je uitvinding op eigen initiatief te vroeg bekendmaakt, kan je onder bepaalde voorwaarden ondanks die bekendmaking alsnog patent aanvragen.

    Kortom

    Een te vroege bekendmaking van een uitvinding hoeft dus niet altijd te betekenen, dat patentbescherming niet meer mogelijk is. Overigens, mocht je gespecialiseerd zijn in een ander vakgebied dan snorkelmaskers en een gerelateerde vraag hebben, neem dan gerust contact met mij op.


    Wilt u meer informatie over patenten? Download dan het (gratis) Handboek Patenten! Het Handboek Patenten behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen van uitvindingen tegen namaak.


  • Vijf dingen die je als ondernemer moet weten over patenten

    Als ondernemer voer je graag je ideeën uit. Echter, wanneer een idee bekend wordt, loop je de kans dat anderen hetzelfde idee gaan uitvoeren. Een patent kan dan uitkomst bieden. In een patent is jou idee beschermd, waarbij je het recht verkrijgt om anderen uit te sluiten van het commercialiseren van je gepatenteerde idee. Een patent kan je dus helpen in je onderneming, maar wat moet je als ondernemer nu echt weten over patenten voordat je eraan begint?

    1. Een patent kan voor je werken
    Door je idee vast te leggen in een patent, wordt het idee verhandelbaar. Dit heeft als gevolg dat je geld kunt verdienen door je idee te verkopen. Een ander voordeel is dat je veilig in gesprek kunt treden met mogelijke partners of investeerders, zonder dat zij je idee vrijblijvend kunnen kopiëren. Verder kun je rekenen op steun van de overheid. Met een patent kom je namelijk vaak in aanmerking voor subsidies, zoals bijvoorbeeld de innovatiebox, waardoor je minder belasting hoeft te betalen over winst die is toe te wijzen aan het patent. Daarnaast kun je, afhankelijk van je bedrijfsstrategie, licenties uitgeven. Hiermee sta je toe dat een concurrent het idee uitvoert, in ruil voor een redelijke vergoeding. Met een licentie komt er zonder grote inspanning toch geld in het laatje, of kun je met je licentienemer meer draagvlak in de markt creëren. Het patent kan dus voor je onderneming werken.

    2. Veel ideeën komen in aanmerking voor een patent
    Ondernemers vragen vaak geen patenten aan, omdat ze denken dat hun idee hiervoor niet in aanmerking komt. Dit is vaak onterecht. Een idee hoeft niet high-tech te zijn om in aanmerking te komen. Het hoeft enkel een technisch nieuw en inventief idee te zijn. Met nieuw wordt bedoeld dat het nog niet bestaat, en met inventief dat het niet voor de hand ligt. Wanneer je een idee hebt, waarbij je een technisch kenmerk kunt aanwijzen dat niet aanwezig is in een soortgelijk bekend product, heb je wellicht al een idee dat in aanmerking komt voor een patent.

    3. De beschermingsomvang van het patent is van belang
    Wanneer iemand zegt een patent te hebben, klinkt dat heel eenduidig. Blijkbaar is er een patent. Echter, de conclusies van het patent bepalen de beschermingsomvang. Hoe breder de omschrijving van de conclusies, hoe groter de beschermingsomvang. Hoe groter de beschermingsomvang, hoe groter de markt die je voor anderen kunt belemmeren. Het is dus geen kwestie van: ‘wel patent of geen patent’, maar meer een kwestie van: ‘hoever strekt de beschermingsomvang?’. Wanneer iemand je aanspreekt op inbreuk, lees dan eerst de conclusies van het patent, want die bepalen de beschermingsomvang.

    4. Goedkoper is niet altijd beter
    Voor de waarde van het patent is het belangrijk dat je idee goed omschreven is. Het idee moet breed uit te leggen zijn, zodat je een brede beschermingsomvang verkrijgt. Aan de andere kant wil je voldoende terugvalposities, zodat je bij tegenslagen alsnog een sterk patent verkrijgt. Het opstellen van een goede beschrijving kost tijd, en tijd is geld. Een goedkoper patent betekent vaak gewoon dat er minder tijd aan wordt besteed om een sterke patentaanvraag op te stellen. Goedkoper is dus niet altijd beter.

    5. Zorg voor een goed businessplan
    Gemiddeld kost een goede patentaanvraag, afhankelijk van de moeilijkheid van de techniek, enkele duizenden euro’s. Dit lijkt een grote investering. Echter, als je door je investering geld verdient, is het een investering die elke ondernemer zou maken. Een goed businessplan kan je hierbij helpen. Met het businessplan objectiveer je de verwachtingen van de implementatie van je idee, en maak je concreet hoe je je investering gaat terug verdienen. Met een goed businessplan verklein je dus het risico dat je onnodige kosten maakt. Zorg dus voor een goed businessplan.

    Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet om met mij contact op te nemen.


    Wilt u meer informatie over patenten? Download dan het (gratis) Handboek Patenten! Het Handboek Patenten behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over het beschermen je uitvinding tegen namaak.