Business Unit MKB

Daphne Kroese

Naam:Daphne Kroese

Functie:Benelux Merken –en Modellengemachtigde

Afdeling:Unit MKB

Tel:+31 (0)40 243 37 15

Mail:D.Kroese@aomb.nl


Heeft van jongs af aan een enorme voorliefde voor kunst en innovatie. Logisch dat zij tijdens haar rechtenstudie aan de Universiteit van Leiden koos voor Intellectueel Eigendom als specialisatie. Na haar studie startte Daphne Kroese bij AOMB als Kwekersrecht-consultant. Na een jaar maakte zij de stap naar het merkenvak. Daphne is sinds November 2017 Benelux Merken- en Modellengemachtigde.

Daphne voelt zich nauw betrokken bij haar cliënten en is gewend om zowel op juridisch als op commercieel vlak met hen mee te denken. Kenmerkend voor haar als adviseur zijn haar gedrevenheid, haar grote inlevingsvermogen en haar bewondering voor innovatie. Het mogen beschermen van datgene waarin ondernemers zoveel van hun energie hebben gestoken, dat is wat IE voor haar zo'n mooi vak maakt.

Haar vrije tijd besteedt Daphne vooral aan kunst en cultuur. Ze bezoekt graag musea en theaters. Ook is ze een fanatiek zwemster.


Werkzaam bij AOMB sinds

Vanaf 2012 werkzaam bij AOMB

Vestigingsplaats

Den Haag / Rijswijk

Expertises en werkgebieden

Merken

Opleidingen

Ondernemingsrecht & Intellectueel Eigendomsrecht – Universiteit van Leiden(afgerond in 2011)

Relevante werkervaring

Zelfstandig juridisch adviseur bij verschillende start-ups
Repetitor Ondernemingsrecht, Intellectueel Eigendomsrecht & Rechtseconomie

Nevenactiviteiten

Lid van BMM en PLANTUM

Blog

  • Belangrijke wijzigingen in de Benelux merkenwet: Wat betekent dit voor u?
    Sinds afgelopen vrijdag, 1 juni 2018, heeft het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) er bevoegdheden bij gekregen. Allemaal leuk en aardig, maar u, als merkhouder, wil natuurlijk weten wat er voor u is verandert!

    1.Doorhalingsprocedure
    Naast de oppositieprocedure tegen merkaanvragen, is het vanaf nu ook mogelijk om tegen geregistreerde merken op te treden door middel van een doorhalingsactie. Eerst moest men hiervoor naar de rechter stappen, maar vanaf afgelopen vrijdag kan deze procedure ook worden gestart bij het BBIE.

    De belangrijkste gronden waarop een doorhalingsprocedure ingesteld kan worden zijn de volgende:

    - Het merk is identiek aan uw oudere merk
    - Het merk lijkt te veel op uw oudere merk en is bovendien ingeschreven voor dezelfde soort producten en/of diensten
    - Het merk is identiek/lijkt te veel op uw oudere bekende merk, waardoor dit merk ongerechtvaardigd voordeel trekt uit of afbreuk doet aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van uw merk.
    - Het merk is de laatste 5 jaar niet gebruikt
    - Het merk heeft geen onderscheidend vermogen of is beschrijvend voor de waren – en of diensten waarvoor het is ingeschreven
    - Het merk is een soortnaam geworden. Voorbeelden van merken die soortnamen zijn geworden zijn: Luxaflex, Aspirine en Maxi-Cosi.Het grote voordeel van het starten van een doorhalingsprocedure bij het BBIE zijn de kosten. Deze zijn vele malen lager dan kosten van een procedure bij de rechter. Hier komt nog bij dat deze procedure veel minder tijdrovend is.

    De andere kant van de medaille is dat uw eigen merk ook onderwerp kan worden van een doorhalingsprocedure. Waar vroeger de drempel veel hoger lag, gezien de hoge kosten van gerechtelijke procedure, is deze nu vele malen lager te komen liggen. Hierdoor is uw merk als het ware kwetsbaarder geworden. Zeker nu het ook mogelijk is om de doorhaling in te roepen op basis van niet-gebruik. Hierdoor is het nog belangrijker om u merk te gebruiken en bovendien om dit gebruik goed te documenteren.

    2. Hoger Beroep bij het Benelux-Gerechtshof
    Er komt één beroepsorgaan voor een hoger beroep tegen beslissingen van het BBIE, namelijk het Benelux-Gerechtshof. Hiermee komt een einde aan de mogelijkheid om te kiezen tussen de beroepshoven in Nederland, België en Luxemburg. De voornaamste reden voor het oprichten van dit Hof is om tegenstrijdige rechtspraak tegen te gaan. In het verleden kwam het namelijk nog wel eens voor dat het Hof van Brussel anders dacht over bepaalde zaken dan het Hof van Den Haag. Dit geeft u als merkhouder dus meer rechtszekerheid.

    Mocht u aan de hand van deze wijzigingen nog vragen hebben of meer informatie wensen over merkbescherming neemt u dan gerust contact met mij op.


  • Een rasnaam mag niet worden ingeschreven als merk. Hoe bescherm je de rasnaam dan?

    Merkrecht binnen de groene sector

    Elke zondagmorgen luister ik naar het radioprogramma Vroege Vogels op radio 1. Een heerlijke (en gemakkelijke) manier om weer even contact te maken met de natuur. Onlangs kwam er een item voorbij over namen van paddenstoelen. Het is gebruikelijk in de wereld van de paddenstoelen om deze bijzondere namen te geven, zoals Gekraagde Aardster, Dooiergele Mestzwam, Echt Judasoor en (mijn persoonlijke favoriet) Wollige Franjehoed.

    In onze groene hoek binnen AOMB Intellectual Property komen we vaak veredelaars tegen die ook prachtige rasnamen hebben bedacht voor hun nieuw ontwikkelde lelie, aardbeienplant of hortensia. Voor het verkrijgen van kwekersrecht is namelijk één van de vereisten dat het nieuwe ontwikkelde ras een naam heeft. Dit kan een fancy naam zijn, maar ook een cijfercode.

    Naast kwekersrechtbescherming wensen onze cliënten ook vaak merkbescherming op hun product en diens naam. Belangrijk om te weten is dat de rasnaam van het plantenras waar kwekersrecht voor is verkregen niet mag worden ingeschreven als merk. De naam van een plantenras is namelijk een 'soortnaam' en soortnamen kunnen geen merk zijn (hierover lees je meer in de blog over soortnamen van collega Sander Vermeulen). Vaak kom dit nieuws dan ook als een teleurstelling.


    Hoe dan wel?

    Wij adviseren onze cliënten om hun fantasie te bewaren voor de registratie van de merknaam en de rasnaam aan te duiden met een code. Je betreedt tenslotte de markt onder de merknaam en het is belangrijk voor de herkenning dat dit een mooie onderscheidende en “in het oog springende naam” is. Hierbij is het wel van belang dat de merknaam niet beschrijvend mag zijn voor het product.

    Een voordeel van merkbescherming is dat dit recht niet enkel rust op een ras. Indien de betreffende veredelaar jaren later een nieuw en beter ras heeft ontwikkeld, kan hij dezelfde merknaam voor dit ras gebruiken. Onder deze merknaam heeft hij tenslotte goodwill opgebouwd.


    Kortom: temper uw fantasie tijdens het bedenken van een rasnaam en gebruik uw creativiteit bij het bedenken van een merknaam. Voor andere tips of vragen over rasnamen en merknamen: neemt u gerust contact met mij op.



    Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.