nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Merken en soortnamen

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Na een merkregistratie gaan veel cliënten enthousiast aan de slag met hun merk met het idee “dat het nu allemaal geregeld is”. Maar ook ná registratie blijft het opletten geblazen: een merk moet op een bepaalde manier gebruikt worden om de rechten daarop te behouden. Eén van de belangrijkste punten daarbij is het voorkomen van verwording tot soortnaam.

    Verwording tot soortnaam

    Een merk is bedoeld om een bepaald product te identificeren als afkomstig van een bepaalde fabrikant. Je hebt bijvoorbeeld verschillende soorten fietsen en de ene fiets is van BATAVUS, een andere van SPARTA en weer een andere van GIANT. Op het moment dat een merk een soortnaam wordt, verandert het merk in de generieke naam van het product en een generieke naam moet vrij blijven voor iedereen om te gebruiken. Een merk daarop is niet (meer) mogelijk. Een voorbeeld hiervan is het merk ASPIRINE, dat tegenwoordig in het algemeen gebruikt wordt voor een medicijn tegen (hoofd)pijn, of dat specifieke medicijn nu afkomstig is van de fabrikant van aspirine of niet.

    BODYPUMP

    Het vaststellen van verwording tot soortnaam is een feitelijke beoordeling. Iets is een soortnaam geworden als de meerderheid van de consumenten het zo gebruikt. Dit is een geleidelijk proces waarbij het onderscheidend vermogen (en dus de “kracht” van het merkenrecht) afneemt. Als de status van een merk als soortnaam nog niet een algemeen feit is of (nog) niet voldoende kan worden aangetoond, dan kun je voor de rechter nog wel eens voor een verrassing komen te staan. Zo ook in de recente zaak tussen BODYPUMP en PUMP.

    De gebruiker van het teken PUMP voerde aan dat het ingeroepen merk BODYPUMP een soortnaam geworden was. De gedaagde vond dat het merk BODYPUMP een generieke aanduiding geworden is voor een bepaald soort fitness, iets wat naar ons idee niet ondenkbaar is.

    In dit geval vond de rechter echter dat er niet voldoende aanleiding was om dat aan te nemen, maar oordeelde wel dat het merk BODYPUMP nog slechts een gering onderscheidend vermogen heeft. Er kunnen dus heel weinig rechten worden ontleend aan de registratie, maar nog wel iets. En omdat het teken PUMP onderdeel is van het oudere merk en wordt gebruikt voor identieke diensten, wijst de rechtbank de claim van BODYPUMP, heel verrassend, toe.

    Voorkom dat je merk een soortnaam wordt

    Er zijn verschillende zaken om op te letten om te voorkomen dat een merk verwatert.

    Allereerst moet je als merkhouder zelf nooit je merk generiek gebruiken. Als het om een nieuw product of dienst gaat, bedenk dan een soortnaam en geef aan dat product wat jij maakt jouw merk draagt. Het aloude voorbeeld is het merk SOLEX, waarvan het product de soortnaam “bromfiets” heeft meegekregen.

    Daarnaast moet je ook ingrijpen als derden je merk verkeerd gebruiken. Zorg dat iedere gebruiker het verschil maakt tussen merk en het soort product of dienst. Dus geen vervoegingen van het merk als werkwoord of verkleinwoorden die naar een soort product verwijzen, zoals mineraalwater vaak “een Spa’tje” is bijvoorbeeld.

    Voor andere tips of vragen over soortnamen en goed merkgebruik: neem gerust contact op!


    Wilt u meer informatie over merken?  Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming! Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken

    Van innovatie naar imitatie: dupe producten

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen
    • Legal