nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Merken in de internationale markt en symbolen

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Je merk is definitief opgenomen in het merkenregister, een succes! Want je hebt een sterkere positie binnen jouw sector ingenomen.

    Ga je nu een symbool toevoegen aan je merk of niet? Is dit vereist?

    Er zijn meerdere symbolen waarmee je aan de buitenwereld kan laten zien dat je een bepaald recht claimt. In de merkenwereld heb je twee varianten: ® en ™

    Het merkenrecht is in de basis nationaal geregeld dus ieder land heeft zijn eigen regels. Veel landen herkennen evenwel het ® symbool naast een merk als zijnde definitief geregistreerd. Het ™-teken wordt gebruikt om aan te geven dat het merk gebruikt wordt maar (nog) niet geregistreerd is.

    In Nederland mag (het is niet verplicht) je het ® symbool gebruiken bij een geregistreerd merk. Maar ook geregistreerde merken zonder vermelding van het ® symbool genieten hier bescherming. Dit geldt overigens in de meeste landen van de EU. Er zijn in dat geval geen juridische consequenties verbonden aan het wel of niet gebruiken van dit symbool. In de US heeft het wel of niet gebruik wél juridische consequenties. Gebruik je daar geen ® symbool, kun je bijvoorbeeld geen winstafdracht of schadevergoeding claimen in een inbreukzaak.

    Het ™-teken, waarmee de merkhouder rechten claimt op het enkele gebruik van het merk, is eigenlijk een product van de Engelse common law systemen. Daarom zien we dit teken meestal terug in de UK, USA en Australië. De Duitse rechter vindt weer dat het ™-teken enkel mag worden gebruikt in combinatie met een geregistreerd merk. Zoals je ziet hanteert elk land verschillende regimes als het aankomt op dit onderwerp.

    Via onze internationale samenwerkingspartners en ons partnerschap in de Europese alliantie AIPEX kunnen we je van gedetailleerde informatie per land voorzien. Indien je specifieke kennis wenst over de regels in buitenlandse markten die je gaat betreden, neem dan contact met ons op. We helpen je met plezier verder!

    Meer informatie over merken en modellen? Neem dan een hier kijkje of download het handboek merkbescherming.

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken

    Van innovatie naar imitatie: dupe producten

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen
    • Legal