Artikelen & opinie

Octrooien: soms moet je er juist vanaf

Geschreven door Marco Coolen | Apr 2, 2024 2:35:47 PM

Laat gaan!

Grote bedrijven doen dan ook actief aan octrooi-portfoliomanagement (dat past niet eens op een scrabble- of Wordfeudveld!). Ze kijken elk twee jaar weer welke octrooien nog relevant zijn en welke het in stand houden ervan rechtvaardigen. Ik wil er bij kleinere bedrijven voor pleiten diezelfde werkwijze toe te passen.

Kijk dus geregeld naar al je octrooien en vraag je af of de kennis die je daarin vastgelegd hebt, nog essentieel en actueel is. Zo nee? Laat gaan!  Wordt je octrooirecht betwist? Kijk goed of het je je geld waard is om het te verdedigen. Zo nee? Laat gaan!

Gebruik je je octrooi niet, en is er belangstelling voor vanuit een andere partij? Verkoop! Dat is een no-brainer. Heb je de techniek zelf nog nodig maar is die niet cruciaal? Verkoop en regel voor jezelf een licentie!

Wat levert het op?

En sta je op het punt een octrooi aan te vragen? Bedenk dan eerst wat vastleggen je oplevert. Het publiceren van je vinding, in een wetenschappelijk tijdschrift, op een platform, kan net zo goed een effectieve strategie zijn. Wie weet vind je juist daarmee een investeerder. En nog een belangrijke: je voorkomt op die manier dat iemand anders octrooi krijgt op jouw vinding en jou een proces aan de broek doet.

Octrooien niet aanvragen én octrooien opruimen geeft je meer budgettaire ruimte. Misschien een verrassend advies van een octrooigemachtigde, maar als je meer geld hebt voor innovatie en productontwikkeling is dat in ieders belang. Want die faillissementen, die kunnen mij gestolen worden.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen: neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants.