nl

Zoeken Menu

    © 2024 AOMB. Alle rechten voorbehouden.

    Terug naar overzicht

    Is het merk dat je hebt bedacht wel te beschermen?

    • Merken

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    "Wat is een merk” is eigenlijk de minst gestelde vraag die we krijgen van cliënten.

    Wat een merk is, is namelijk duidelijk: we zien dagelijks honderden merken voorbijkomen. In de winkelschappen bij het boodschappen doen, in reclames op televisie en op internet en zelfs in huis op alle apparaten die we hebben. Cliënten willen daarom doorgaans meteen van ons weten hoe ze het door hen bedachte merk kunnen beschermen. Vaak moeten we dan toch een stapje terug doen: is het merk dat ze hebben bedacht wel te beschermen? De definitie van een merk bepaalt in hoge mate welk merk wel en welk merk niet kan worden beschermd.

    De basisregel is dat een merk producten of diensten identificeert als afkomstig van een bepaalde onderneming. Daarmee creëert een merk herkenbaarheid ten opzichte van producten en diensten van andere ondernemingen.

    Om deze functie te kunnen vervullen moet een merk duidelijk en herkenbaar zijn, met duidelijke eigenschappen, kleuren of vormen. Dit betekent concreet dat er een ondergrens zit aan een merk. Een enkele punt of een uitroepteken zal bijvoorbeeld nooit een merk kunnen zijn. Deze tekens hebben vanuit zichzelf te weinig vermogen om een onderscheid te kunnen maken.

    Verder heeft de basisfunctie ook tot gevolg dat een merk niet generiek of beschrijvend kan zijn voor de producten of diensten waar het voor gebruikt wordt. Het merk zelf kan dan wel onderscheidend zijn, maar omdat het iets zegt over de producten of diensten kan het merk toch niet zijn basisfunctie vervullen.

    Als voorbeeld de aanduiding DE FIETSENMAKER, gebruikt voor reparatie en verkoop van fietsen. Een dergelijke aanduiding in combinatie met deze diensten zal nooit een merk kunnen zijn. Het merk zegt immers letterlijk iets over de dienstverlening onder het merk. Daarbij onderscheidt het zich niet van de andere fietsenmakers.

    Het merk DE FIETSENMAKER mag wel als het gebruikt wordt voor (bijvoorbeeld) de verkoop van kaas. Dit komt omdat ten aanzien van de gemerkte producten de aanduiding DE FIETSENMAKER onderscheidend is. Met andere woorden: er zullen erg weinig kaasverkopers zijn die zich DE FIETSENMAKER noemen en daarom is degene die dat wel doet gemakkelijk te identificeren.

    Bij het bedenken van een merknaam is het verstandig het bovenstaande in het achterhoofd te houden. Tussen de enorm onderscheidende merken en de enorm beschrijvende merken zit een groot grijs gebied. Het exacte moment dat een bepaald merk niet meer in staat is om producten of diensten te onderscheiden of nog net wel, is moeilijk te bepalen. Vanuit onze jarenlange dagelijkse ervaring in de beoordeling van merken kunnen wij u helpen hier een betere inschatting van te maken. Neem gerust contact op voor een advies!


    Wilt u meer informatie over merken? Download dan het (gratis) Handboek Merkbescherming!

    Het Handboek Merkbescherming behandelt de meest voorkomende vragen van ondernemers over de wijze waarop een ondernemer met merkrecht in zijn onderneming dient om te gaan.

    Janneke Zengin

    Marketing & Communicatie assistant

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Goed nieuws voor het MKB: bescherm IE tegen gereduceerd tarief

    • Merken
    • Modellen

    Maart is nu al niet de maand van Puma

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Kleurmerken in de praktijk: De strijd tussen Milka en Tony's Chocolonely

    • Merken