Artikelen en opinie

Weggeven om te winnen: de Tesla-strategie

Geschreven door Marco Coolen | Jun 10, 2025 8:41:04 AM

Kun je patenten gratis weggeven en er juist sterker van worden? Elon Musk bewees met Tesla dat het delen van patenten soms de snelste manier is om de markt naar je toe te trekken.

Zo’n 10 jaar geleden maakte Elon Musk een aantal Tesla patenten open-source, mét een aantal slimme voorwaarden.

De voorwaarden waren simpel en doeltreffend: geen namaak en geen rechtszaken (Tesla valt jou niet aan, maar jij mag Tesla ook niet aanvallen). Zo dwong hij concurrenten om met hem om tafel te gaan zitten, in plaats van te procederen.

Tien jaar na Tesla’s openstelling zie je het effect pas echt: de North American Charging Standard, gebouwd op Tesla-patenten, wordt nu breed omarmd door de auto-industrie. Merken als Hyundai, Kia, BMW, Toyota, Volkswagen, Audi, Porsche en Stellantis stapten in. Wat begon als een strategisch gebaar, is uitgegroeid tot de nieuwe norm.

Hij versterkte ook de toeleveringsketen. Met Tesla als enige afnemer van bepaalde accu­modules of omvormers, blijft de prijs torenhoog. Als meerdere partijen dezelfde patenten omarmen, stijgt het volume, daalt de kostprijs en profiteert iedereen van schaalvoordelen.

Als ondernemer kun je dit voorbeeld volgen door bewust te kiezen welke patenten je deelt en onder welke voorwaarden. Deel net genoeg om een standaard te leggen of je toeleveringsketen te versterken. Op die manier bouw je een ecosysteem én een ijzersterke onderhandelingspositie.