Sta je nog aan het begin met je onderneming, voelt de markt ondoordringbaar en lijkt de concurrentie te machtig? Juist dát gevoel is een goed teken.
Bijna elke succesvolle markt kent dezelfde cyclus. Grote bedrijven domineren met ijzersterke producten en een stevige klantenbasis. Ze hebben diepe zakken, naamsbekendheid en lijken onaantastbaar. Maar toch gebeurt telkens weer hetzelfde: vanuit een onverwachte hoek verschijnt een kleine nieuwkomer die alles overhoop gooit.
Start-ups beginnen vaak klein en lijken aanvankelijk weinig bedreigend. Hun product mist misschien nog wat finesse of functionaliteiten en lijkt zelfs inferieur aan wat de marktleider al jaren levert. Terwijl gevestigde bedrijven vasthouden aan hun succesvolle formule, pakt de start-up razendsnel nieuwe kansen, experimenteert, leert van klanten en groeit gestaag door.
En daar schuilt het gevaar voor de grote spelers. Hun focus ligt bij bestaande klanten, bestaande marges en het behoud van hun positie. Ze durven of willen niet direct investeren in innovatie die aanvankelijk minder winst oplevert. En zo ontstaat ruimte.
Kodak liet digitale fotografie liggen, Nokia onderschatte de smartphone, Blockbuster zag in streaming geen gevaar, BlackBerry geloofde niet in touchscreens. Ze bleven te lang doen wat eerder werkte, terwijl start-ups groeiden tot de nieuwe leiders.
Dus, houd vol, blijf verbeteren en luister scherp naar je klant. Je onderneming is misschien nog klein, maar de geschiedenis toont aan dat gevestigde namen ook verslagen kunnen worden.