Artikelen en opinie

® uitgelegd in 60 seconden

Geschreven door Janneke Wilzing | Jun 26, 2025 12:23:23 PM

Twee parkeerplaatsen naast elkaar. Bij de ene staat een bordje ‘Gereserveerd’, bij de andere staat niets. Waar durf jij zonder aarzeling te parkeren? Precies. Dat ene rondje met een R doet voor merken hetzelfde.

Het ®-teken geeft aan dat je merk officieel geregistreerd is. Wanneer je de ® vergeet of verkeerd plaatst, heeft dat geen directe juridische consequenties. Maar je laat wel iets waardevols liggen: afschrikking. De ® communiceert in één oogopslag: “Dit merk is geregistreerd. Hier is in geïnvesteerd, hier wordt opgelet.” Veel copycats haken dan al af, nog vóór er een advocaat aan te pas komt.

Met een merkregistratie krijg je het exclusieve recht op je naam of logo, kun je effectief misbruik tegengaan en voorkom je dat iemand anders jouw merk claimt. Zo bescherm je bovendien de goodwill en reputatie waar je jaren in hebt geïnvesteerd.

Wat is de beste manier om het ®-symbool te gebruiken? Dat hangt af van je positionering. Musea, overheden en onderwijsinstellingen kiezen bijvoorbeeld vaak voor de light-touch: één zichtbare ® en klaar. Commerciële merken kiezen juist voor de stevige variant: consequent, altijd en overal.

Klein teken, een helder signaal. Gebruik het bewust en laat zien dat jouw merk geen vrije parkeerplaats is.