Artikelen en opinie

Het verhaal achter Nintendo’s Pokémon-patent

Geschreven door Tim Korsten | Sep 23, 2025 8:49:00 AM

Nintendo en The Pokémon Company kregen in Japan binnen drie maanden een patent op een vang of vecht spelelement uit Pokémon Legends Arceus, een game uit 2022. De patentaanvraag werd ingediend op 26 februari 2024 en verleend op 17 mei 2024. Dat voelt vreemd en bliksemsnel, maar hoe zat het nu écht?

De truc is dat dit geen losse 2024-zaak was. Het is een afsplitsing die teruggrijpt op een patentaanvraag van 22 december 2021, die al goedgekeurd was. Het snel goedgekeurde patent was zelfs een afsplitsing van een afsplitsing van dat originele patent. Met de goedkeuring van de originele patentaanvraag kon de afsplitsing dus snel worden afgehandeld.

In de originele patentaanvraag stonden vele ideeën. De eerste afgesplitste patentaanvraag dekte daar 2 spelelementen van: gericht items gooien tot schakelen tussen vangen en vechten. Het eerste idee: je gooit een item en de Pokémon krijgt het effect dat bij dat item hoort. Het tweede idee: óf je probeert direct te vangen óf je start eerst een gevecht door je eigen Pokémon in te zetten. Doordat dat tweede idee ook op zichzelf kon staan, is het als extra afsplitsing apart doorgezet.

Wat het extra interessant maakt: de trailer van de game kwam ruim voor de patentaanvraag. Omdat die datum binnen de Japanse eenjaarstermijn viel, stond de trailer de originele patentaanvraag uit 2021 niet in de weg en kon de afsplitsing van de afsplitsing in 2024 worden verleend.

Het snelle verlenen vertelt dus maar een deel van het verhaal. De basis lag er al sinds 2021 en de afsplitsingen brachten focus. Wat op papier als drie maanden oogt, was al jaren in de maak.